Topdrukte bij vervoerders naar Engeland door hamsterende Britse bedrijven

vrachtvervoer

Nederlandse vervoersbedrijven naar Engeland zien zich geconfronteerd met topdrukte nu de brexit bijna definitief is. Tal van Britse bedrijven willen nog voor 1 januari hun voorraden aanvullen om het verwachte oponthoud aan de grens straks voor te zijn. Het gevolg is een enorme toeloop op veerboten en containerschepen.

Vervoerders laten weten de vraag nog maar amper aan te kunnen. ‘We hebben momenteel zeker rond de 20 procent meer vraag naar vervoer naar Engeland dan normaal’, meldt operationeel directeur Ralph Bosveld van DFDS in Het Financieele Dagblad. Het bedrijf heeft vijf ferries in de vaart vanuit Vlaardingen naar Felixstowe en Immingham. ‘Het is een flinke puzzel om aan de vraag van klanten te voldoen. Gelukkig hebben we twee nieuwe schepen met een grotere capaciteit in de vaart gebracht dit jaar’, aldus Bosveld.

Bij logistiek dienstverlener A2B, dat met zes kleinere containerschepen vanuit Moerdijk en Rotterdam naar vier bestemmingen in Engeland vaart, is het beeld hetzelfde. ‘We hebben naar Engeland heel veel boekingen’, bevestigt verkoopmanager Bart van ’t Hof in het FD. ‘Geregeld is er zó veel vraag naar vervoer dat bedrijven moeten wachten op een plek op het schip.’ Hij schat dat de vraag rond de 30 procent hoger ligt dan normaal. Van ’t Hof laat ook weten dat met sommige klanten gesproken wordt over prijsverhogingen.

Einde aan overgangsperiode

Op nieuwjaarsdag komt er een einde aan de overgangsperiode die is afgesproken toen het Verenigd Koninkrijk op 31 januari van dit jaar de Europese Unie de rug toekeerde. Vanwege de voortdurende onduidelijkheid over het nieuwe handelsregime en de vrees voor opstoppingen aan de grens, slaan met name bedrijven in het Verenigd Koninkrijk nu aan het hamsteren. Ze willen zekerheid hebben dat er in de eerste weken van het nieuwe jaar voldoende voorraad is. Gevolg is wel dat de Britse opslagloodsen inmiddels ook overvol zitten.

Vraag naar opslagruimte

De vraag naar opslagruimte neemt in Nederland overigens minder toe dan tijdens eerdere deadlines voor de brexit. Het Verenigd Koninkrijk zou in eerste instantie op 29 maart 2019 de EU al verlaten. Uiteindelijk werd het vertrekmoment twee keer uitgesteld. ‘Er is in Nederland wel meer vraag naar opslagruimte, maar die valt lager uit dan bij de vorige keren’, stelt directeur Cuno Vat van logistiek dienstverlener Neele Vat in het FD. Directeur Kees Kuijken van KLG Europe beaamt dat. ‘Het is minder heftig dan de vorige keren.’

Bron: FD