Toepasbare wetenschap

Wat weerhoudt bedrijven wetenschappelijke inzichten in supply chain management toe te passen in de praktijk? Deze vraag kwam bij mij recentelijk boven tijdens het schrijven van een artikel over  belangrijke academische denkers in supply chain management.

Dit jonge vakgebied is net als het brede bedrijfskunde een toegepaste wetenschap. Het is geen zuivere wetenschap zoals scheikunde, natuurkunde en biologie met proeven in geconditioneerde laboratoriumomstandigheden. Wetenschappelijk supply chainonderzoek draait om de praktijk observeren en bepaalde patronen in het bedrijfsleven verklaren.

Een van de belangrijkste supply chain denkers is absoluut Eli Goldratt, auteur van de baanbrekende logistieke roman ‘Het Doel’ uit 1984. Hij ontwikkelde de Theory Of Constraints over de problematiek van bottlenecks in productie. In 2001 had ik het geluk een hele zaterdagmiddag alleen Goldratt te spreken in zijn pied-à-terre in Roelofarendsveen. We hebben het over allerlei onderwerpen gehad. Hoewel wereldwijd van zijn boeken miljoenen exemplaren zijn verkocht in meer dan twintig talen, passen nog maar weinig bedrijven de theorieën van Goldratt toe.

Op mijn vraag waarom zijn ideeën slechts marginaal worden toegepast, antwoordde hij: ‘Bijna iedereen die ‘Het Doel’ heeft gelezen is enthousiast erover. Logisch verstand. Maar alleen één procent heeft het toegepast. Het is de Bijbel voor de industriële wereld: iedereen gelooft het, maar weinigen leven ernaar. Het is niet zozeer de weerstand om te veranderen. Anders zouden de lezers van ‘Het Doel’ hebben gezegd dat het boek onjuist was. Het is iets anders. Weet je wat het is? Conformisme. Als iemand een oplossing voor een probleem heeft gevonden, om zich heen kijkt en ziet  dat alle anderen het tegenovergesteld denken, dan zal slechts een enkeling de oplossing toch doorvoeren.’

Uit recent bedrijfskundig onderzoek door McKinsey blijkt dat effectieve communicatie de belangrijkste succesfactor is bij een geslaagde bedrijfstransformatie. Persoonlijk denk ik dat visualisatie de cruciale factor is om succesvol nieuwe inzichten op een bredere doelgroep over te brengen. De recente brede toepassing van mindmaps, animatiefilmpjes en infographics over supply chain management gaan ervoor zorgen dat wetenschappelijk inzichten eindelijk breed worden toegepast.

ir. Martijn Lofvers
hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl