Toenemende vraag naar opslagfaciliteiten in Europese zeehavens

De groei van de wereldhandel leidt in Europese zeehavens tot een enorme vraag naar opslagfaciliteiten en logistiek vastgoed. Dat blijkt uit het recente onderzoek ‘European Seaports: the growing logistics opportunity’ van Jones Lang LaSalle. Er zijn duidelijke verschuivingen in de inzet van vervoer over zee, zoals de toenemende omvang van containerschepen, de wereldwijde stijging van de containercapaciteit en veranderende distributiekanalen. Het gevolg hiervan is een stijgende vraag naar logistiek en industrieel vastgoed gerelateerd aan havenactiviteiten.

De wereldwijde containercapaciteit is gegroeid van 90 miljoen TEU in 1990 naar 590 miljoen TEU in 2012, een stijging van 550 procent. Voor de Europese havens stijgen deze aantallen van 95 miljoen TEU in 2012 tot naar verwachting circa 150 miljoen TEU in 2030, een toename van 50 procent. Door deze toename wordt tussen nu en 2030 een stijging verwacht van 20 à 30 miljoen extra vierkante meter aan distributiefaciliteiten. Voor de huidige opslagcapaciteit in havengebieden die in 2012 op jaarbasis meer dan 500.000 TEU verwerkten betekent dit een stijging van 40 tot 60 procent in vergelijking tot de huidige situatie.

De afmetingen van containerschepen nemen steeds meer toe: er varen tegenwoordig al schepen van 18.000 TEU. Deze grotere schepen vervoeren het merendeel van de vracht via een beperkt aantal locaties omdat op dit moment slechts 20 Europese zeehavens voldoen aan de eisen die deze schepen stellen op het gebied van toegankelijkheid en verwerkingscapaciteit.

Toenemende concurrentie

‘De onderlinge concurrentie tussen zeehavens om lijndiensten en vrachtreders binnen te halen en te houden wordt steeds groter. De concurrentiepositie van havens groeit naarmate ze grotere schepen kunnen ontvangen en een efficiënte multimodale verbinding met het achterland kunnen bieden. De efficiënte opslag en verdere distributie van vracht leidt vervolgens weer tot economische groei in het directe achterland van de haven’, zegt Sven Bertens, Research bij Jones Lang LaSalle in een persbericht van 2 december 2013. ‘De Rotterdamse haven stelt de concurrentiepositie van Nederland veilig. Zeker met de ontwikkeling van de tweede Maasvlakte waardoor de Rotterdamse haven een totale jaarlijkse verwerkingscapaciteit van 25 miljoen TEU krijgt.’

Bas Geijtenbeek, Head of Logistics & Industrial bij Jones Lang LaSalle: ‘Vanwege diverse essentiële voordelen wordt havengerichte logistiek steeds belangrijker. Denk hierbij aan lagere transportkosten, snellere levertijden en een lagere belasting van het milieu doordat het wegvervoer afneemt.’ Volgens hem moeten Europese overheden, gemeenten, eigenaren en exploitanten van havens de vereiste capaciteit en logistieke infrastructuur kunnen bieden die nodig is om de toename van het zeevervoer te ondersteunen. ‘De havens die wat vastgoed betreft kunnen zorgen voor voldoende havengericht logistiek aanbod en zo voldoen aan de toenemende vraag voor dergelijke ruimte hebben een beduidend sterkere concurrentiepositie. Dit is voor de Rotterdamse haven de grootste uitdaging. De Rotterdamse haven kenmerkt zich namelijk door schaarste aan grondposities en een veelal verouderde aanbod.’

20 Europese zeehavens geschikt voor supergrote containerschepen

•Aarhus, Denemarken
•Algeciras, Spanje
•Antwerpen, België
•Barcelona, Spanje
•Bremen, Duitsland
•Cagliari, Italië
•Felixstowe, Verenigd Koninkrijk
•Gdansk, Polen
•Genoa, Italië
•Gioia Tauro, Italië
•Gothenburg, Zweden
•Hamburg, Duitsland
•Jade Weser Port, Duitsland
•Le Havre, Frankrijk
•London Gateway, Verenigd Koninkrijk
•Marsaxlokk, Malta
•Rotterdam, Nederland
•Southampton, Verenigd Koninkrijk
•Valencia, Spanje
•Zeebrugge, België

>> Meer informatie