Toename van terugroepacties autofabrikanten

Fabrikanten moeten steeds vaker auto’s terugroepen naar de garage. Redenen daarvoor zijn de toenemende complexiteit van auto’s en de efficiëntere productie, meldt het FD van 14 juli 2014.

Eén van de grootste recalls ooit is van recente datum: de Amerikaanse autofabrikant General Motors riep dit jaar alleen zeker 27 miljoen auto’s terug. Er waren onder meer problemen met het contactslot, met mogelijk meer dan zestien verkeersdoden tot gevolg.

Toenemende complexiteit en efficiëntie

De actie lijkt een wereldwijde trend. In Amerika, na China de grootste automarkt ter wereld, houdt de National Highway Travel Safety Administration al jaren data over voertuigveiligheid bij. Werden er in de jaren ’90 nog 123 miljoen auto’s van de weg gehaald, tussen 2000 en 2010 waren dat er 170 miljoen en tot dusver zijn er in dit millennium al 63 miljoen auto’s teruggeroepen. In Nederland houdt de Rijksdienst Wegverkeer sinds eind 2012 een register van terugroepacties bij, maar daarin zijn geen aantallen opgenomen.

De toenemende complexiteit van voertuigen en de efficiëntere productieprocessen in de auto-industrie lijken debet aan de toename van het aantal fouten. Ook bouwen bedrijven vaker een specifiek onderdeel in verschillende modellen in. Een defect in één onderdeel leidt dan al snel tot een terugroepactie bij meerdere merken. Het probleem doet zich ook voor als meerdere merken onderdelen van dezelfde toeleverancier afnemen.

Angst voor reputatieschade

De hoge kosten die ermee gepaard gaan en de angst voor reputatieschade werpen een forse drempel op voor het terugroepen van auto’s. Wanneer een auto van de weg moet, zijn fabrikanten verplicht de reparatiekosten te betalen. En als bedrijven niet op de juiste manier ingrijpen, kan daar nog een boete bovenop komen.

Volgens Harald Bresser, woordvoerder van autobelangenvereniging RAI, heeft  het terugroepen van auto’s echter ook voordelen voor bedrijven. ‘Merken die er open mee naar buiten treden, wekken juist een veilige indruk. Bovendien levert het dealers en garagehouders extra contact op met klanten. Daar komt ook meer omzet bij kijken, die wordt vergoed door het moederbedrijf.’