Toekomst TradeLens onzeker

TradeLens

Ondanks de goede bedoelingen van Maersk en IBM met TradeLens, dat begin dit jaar werd gelanceerd, lijkt de toekomst van dit blockchain-gebaseerde handelsplatform voor de realtime monitoring van zeevracht steeds onzekerder. Het platform worstelt met het overtuigen van bedrijven om zich aan te melden.

Tot dusverre heeft slechts één andere rederij ermee ingestemd om naast Maersk te worden betrokken: Pacific International Lines (PIL). Marvin Erdly, hoofd van TradeLens bij IBM Blockchain, zegt dat andere carriers binnenkort aan boord moeten komen, anders zal er geen product zijn.

Tal van deelnemers uit verschillende delen van de leveringsketen, inclusief havens en douaneautoriteiten, terminals, importeurs en logistiek dienstverleners, hebben zich aangemeld voor het initiatief. Maar de belangrijkste schakels in de keten – de rederijen zelf – niet.

Rivaliteit Maersk

Het heeft er alle schijn van dat andere logistiek dienstverleners tégen het idee zijn om samen te werken met de rivaliserende industriegigant Maersk. Er is inmiddels ook een adviesraad voor de industrie opgericht die gelijkheid op het platform moet bevorderen in een poging om meer rederijen bij het initiatief te betrekken en aan te laten sluiten.

Feit blijft evenwel dat Maersk en IBM de volledige en gelijke rechten op het intellectuele eigendom behouden.