TMM: prijsindex op laagste niveau in jaren

De transportprijzen zijn in het eerste kwartaal van 2017 met 9,0 procent gedaald vergeleken met het vierde kwartaal van 2016. De dieselindex blijft ondertussen nog steeds stijgen. Dat blijkt uit de eenendertigste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en Capgemini Consulting.

Als de daling van de prijsindex met 9,0 procent in het eerste kwartaal van dit jaar wordt vergeleken met het indexniveau van het eerste kwartaal van 2016, is een daling met 6,0 procent waarneembaar. De capaciteitsindex steeg naar een indexniveau van 112.8 (+20,4 procent) in het eerste kwartaal van 2017. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2016 ligt de capaciteitsindex 1,8 procent hoger.

Stijging dieselindex

Volgens de Transport Market Monitor steeg de dieselindex voor het vierde kwartaal op rij, naar een index van 82.8. Dat is 10,0 procent hoger dan de index in het vierde kwartaal van 2016. Verwacht wordt dat de European Trade Flow Index met 1,5 procent zal dalen in het eerste kwartaal van 2017, maar deze blijft – vergeleken met voorgaande jaren – nog altijd op een hoog niveau.

Volgens Erik van Dort, supply chain director bij Capgemini, hebben de wegvervoerders een slecht eerste kwartaal achter de rug. ‘De prijzen op de markt waren extreem laag. De transportprijzen lagen amper hoger dan de prijzen in het midden van de economische crisis in 2009. Gezien het feit dat de dieselindex nu bijna 40 procent hoger ligt dan destijds, is de prijs voor de vervoerders dit kwartaal nog een stuk lager dan toen.’

Groeiende efficiency

‘Hoewel de brandstofprijzen stijgen, zijn de transportprijzen alleen maar verder gedaald in de eerste maanden van het jaar’, meldt Peter Förster, managing director bij Transporeon. Het niet volledig benutten van de capaciteit is volgens hem een indicatie van de zware competitieve druk in de industrie. Hij wijst er echter op dat de aanhoudend lage transportprijzen ook een teken van groeiende efficiency kunnen zijn.