Transport: hoge capaciteit, lage seizoensprijzen

De transportprijzen zijn in het tweede kwartaal van 2016 met 5,3 procent gestegen in vergelijking met het eerste kwartaal van dit jaar. Dat wordt aangetoond in de nieuwe editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en Capgemini Consulting.

De TMM beoordeelt de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. Uit het rapport blijkt dat de prijsindex steeg met 5,3 procent in het tweede kwartaal van 2016 (index 96.3). Vergeleken met het indexniveau van het tweede kwartaal in 2015 is te zien dat de prijsindex gestegen is met 8,1 procent.

De capaciteitsindex daalde in het tweede kwartaal van 2016 naar een indexniveau van 87.9 (-20,6%), het hoogste niveau in het tweede kwartaal sinds het begin van de metingen van de TMM. In vergelijking met het tweede kwartaal van 2015 tonen alle maanden van het tweede kwartaal van 2016 een stijging aan in de capaciteitsindex.

Lage dieselprijs

De dieselindex herstelde licht van het lage indexniveau in het eerste kwartaal van 2016: de index is nu 68.4, wat 15,8 procent hoger is dan in het eerste kwartaal van 2016. Volgens Peter Förster, Managing Director van Transporeon, heeft de lage dieselprijs nog steeds veel invloed op de transportprijzen, waardoor deze in dit kwartaal 8,1 procent lager liggen dan in het tweede kwartaal van 2015.

Erik van Dort, Supply Chain Director bij Capgemini, bestempelt de prijzen voor de vervoerders in het eerste kwartaal van dit jaar als ‘redelijk gunstig’. ‘Het tweede kwartaal was daarentegen minder goed. De transportprijzen zijn slechts gedeeltelijk hersteld van de gebruikelijke dip in het eerste kwartaal en deels werd dit dan nog veroorzaakt door een lichte stijging van de dieselprijzen.’

Dalende handelsvolumes

Förster noemt ook de ontwikkeling van de capaciteitsindex zeer opvallend. ‘Tegen de verwachting in is deze hoger dan in andere jaren en dat zou te maken kunnen hebben met dalende handelsvolumes in Europa. Dat alle vakantiedagen in het tweede kwartaal dit jaar in mei plaatsvonden zou kunnen verklaren waarom er relatief weinig cargoruimte beschikbaar was in mei, terwijl er relatief veel ruimte beschikbaar was in april en juni.’