Tip van vakkenvuller bespaart Kruidvat berg plastic

vakkenvuller

Drogisterijketen Kruidvat bespaart sinds kort fors op het gebruik van plastic zakjes dankzij een tip van vakkenvuller Katja Diepstraten (21) uit Montfoort. De chemiestudente ergerde zich aan de enorme hoeveelheid plastic waarmee ze tijdens haar bijbaantje in de winkel geconfronteerd werd. Met een post op LinkedIn riep ze A.S. Watson Benelux, het moederbedrijf van Kruidvat, op een nieuwe, meer milieuvriendelijke, verpakkingswijze te verzinnen. Met als resultaat een jaarlijkse besparing van circa een miljoen plastic zakjes.

Diepstraten, vierdejaars student aan Avans Hogeschool in Breda, raakt tijdens het vakkenvullen in de Kruidvat geïrriteerd door de manier waarop onder andere de make-up van onnodig veel plastic tasjes wordt voorzien. ‘Ondanks dat de producten al zelfstandig zijn verpakt, wordt hier nog een plastic tasje omheen gedaan, zonder dat er zich andere producten in hetzelfde tasje bevinden. De tasjes belanden weliswaar bij het plastic afval, ik ben echter van mening dat voorkomen beter is dan genezen’, schrijft ze op LinkedIn bij een foto van een krat vol plastic.

Gesprek op distributiecentrum Kruidvat

Eén van haar docenten reageert op haar post en voegt ook manager Supply Chain Operations Benelux & France Marcel Evers van A.S. Watson toe. En die nodigt Diepstraten uit voor een gesprek op het distributiecentrum van Kruidvat in Heteren. De oplossing voor het plasticprobleem blijkt uiteindelijk simpel. Bij het zendklaar maken van de bestellingen voor individuele winkels worden verschillende kleuren zakjes gebruikt. Elk product- en elke merksoort heeft daarbij een eigen kleur.

Diepstraten stelt simpelweg voor om voor bijvoorbeeld een lipstick van een bepaald merk geen nieuw zakje te pakken als die kleur al in de mand ligt. ‘Dan is het slimmer om het daar bij in te doen. Je gebruikt minder plastic, maar ook voor de vakkenvuller in de winkel is het eenvoudiger’, aldus Diepstraten in De Gelderlander. Dat alles apart verpakt werd, had overigens te maken met de manier waarop producten gewogen en verstuurd werden. Een eenvoudige aanpassing zorgde er echter voor dat dat niet meer nodig is.

Marcel Evers meldt in De Gelderlander het leuk te vinden dat Diepstraten de moeite nam een bericht te posten. ‘Zij dacht dat het beter kon, dat prikkelde me’, zegt hij. ‘Ik heb wel uitgelegd dat we niet helemaal zonder verpakkingsmateriaal kunnen. Maar haar idee was voor ons een eyeopener.’ Door het initiatief van Diepstraten bespaart Kruidvat nu op jaarbasis bijna een miljoen plastic tasjes en daarmee ook duizenden euro’s aan verpakkingsmateriaal.

Serieus genomen als vakkenvuller

De beloning voor Diepstraten – die al een blijk van waardering van A.S. Watson ontving in de vorm van een doos bonbons – is vooral dat het bedrijf haar als vakkenvuller serieus nam. ‘Maar het allerbelangrijkste vind ik dat er minder plastic verspild wordt.’ Nog steeds gebruikt Kruidvat veel plastic, maar volgens de studente hebben ze bij A.S. Watson inmiddels de smaak te pakken. ‘Ze beloven nu op meer manieren serieus te kijken naar het verpakkingsmateriaal.’

Bron: De Gelderlander