Timberland plant binnen vijf jaar 50 miljoen bomen

Timberland

Timberland heeft aangekondigd de komende vijf jaar wereldwijd 50 miljoen bomen te planten. Het outdoormerk wil zo de impact van de fashionindustrie op de planeet verminderen en bijdragen aan het creëren van een groenere wereld. Overigens heeft het merk sinds 2001 ook al ruim 10 miljoen bomen geplant. De fashionindustrie heeft een morele en zakelijke plicht om hiervoor continu zinvolle acties te ondernemen, aldus Timberland.

Timberland laat in een persbericht weten te hechten aan verantwoorde productie en het beschermen en verbeteren van de natuur. De focus ligt daarbij op bebossing. Dit omdat volgens de World Wildlife Federation er jaarlijks zo’n 18,7 miljoen hectare aan bos verloren gaat. ‘Bomen zijn echter essentieel om de huidige klimaatverandering tegen te gaan. Bomen zuiveren en koelen bijvoorbeeld de lucht, voorkomen erosie en nemen water op. Daarom ondersteunt Timberland de komende vijf jaar verschillende initiatieven voor herbebossing om daarmee bij te dragen aan een groenere toekomst’, aldus het persbericht.

Campagne ‘Nature Needs Heroes’

Om deze belofte in de praktijk te brengen, lanceert Timberland de internationale campagne ‘Nature Needs Heroes’. Het merk roept consumenten over de hele wereld op zich bij dit initiatief aan te sluiten en daarmee zelf de klimaatverandering tegen te gaan. De campagne heeft daarvoor twaalf ‘klimaathelden’. Zij laten zien hoe de wereld op een duurzame, positieve manier groener gemaakt kan worden. Diezelfde klimaathelden zijn overigens ook de modellen van de nieuwe najaarscollectie van Timberland. Met het organiseren van duurzame evenementen worden ook burgers bij de campagne betrokken.

Klimaatverandering tegengaan

‘Bij Timberland zijn we ons bewust van de invloed die onze moderne manier van leven heeft op de planeet. Wij weten als schoenen- en kledingbedrijf welke verantwoordelijkheid we hebben om de klimaatverandering tegen te gaan’, zegt global brand president Jim Pisani van Timberland. ‘Een groene omgeving verbetert zowel de kwaliteit van onze planeet als ons welzijn. Het planten van bomen is een realistische, meetbare manier om concreet vorm te geven aan onze overtuiging dat een groenere toekomst een betere toekomst is. We moedigen mensen overal aan om zich bij deze beweging aan te sluiten en eigen acties op te zetten. Iedereen kan een held voor de natuur zijn.’

Bebossingsprojecten

Om ervoor te zorgen dat er daadwerkelijk 50 miljoen bomen worden geplant, werkt Timberland samen met andere organisaties die het milieu ondersteunen met bebossingsprojecten: Smallholder Farmers Alliance, GreenNetwork, World Bank/Tree Aid, Justdiggit, Las Lagunas Ecological Park, Trees for the Future en American Forests. Tijdens het eerste jaar vinden de bebossingsprojecten plaats in Haïti, China, de Dominicaanse Republiek, de Verenigde Staten en Mali. De World Bank’s Great Green Wall ondersteunt bebossing op het Afrikaanse continent, waarmee droogte, hongersnood en massamigratie worden voorkomen.

TimberlandKlimaatheldin Inna Modja

‘Ik geloof dat iedereen een bijdrage kan leveren, simpelweg door dagelijks kleine acties te ondernemen’, aldus Inna Modja (foto, rechts), internationaal musicus, activiste en ambassadrice voor World Bank’s Great Green Wall. ‘Recycle dagelijks, schaf duurzame producten aan en zoek uit waar jouw kleding, eten en koffie precies vandaan komen. Je kunt op elk niveau actie ondernemen. Als je eenmaal beseft dat jouw kleine acties impact hebben, dan zul je ook steeds vaker iets doen.’ Modja is één van de klimaathelden van de campagne, ze is woonachtig in Mali.