Tilburgse studievereniging slaat brug naar arbeidsmarkt

De studievereniging Asset Strategy & Logistics uit Tilburg is erin geslaagd het bedrijfsleven weer wat dichter bij de studenten te brengen. Tijdens het meerdaagse evenement Supply Chain Days op 1 en 2 november kwamen participerende bedrijven met real-life cases waarover de studenten zich moesten buigen. Zo vroeg FrieslandCampina zich af wat te doen met de extra geproduceerde melk als gevolg van de afschaffing van het melkquotum.

Door Mariëlle van Ballegooijen

Op 1 november werd afgetrapt met een lunch. Participerende bedrijven hadden studenten uitgenodigd op basis van hun ingestuurde cv. Hierdoor zaten ze aan tafel met topstudenten die ze persoonlijk hadden geselecteerd. De drie bedrijven die aanwezig waren op de eerste dag, Fabory, Slimstock en Bol.com, kregen tijdens de driegangenlunch een drietal groepen van vijf studenten te spreken. Aansluitend was er een symposium over big data met een presentatie van Wendy van der Valk, academic director MSc Supply Chain Management, met ondersteuning van universitair hoofddocent Hans Weigand.

Praktijkcases

Studievereniging Asset Strategy & Logistics is bedoeld voor de studenten die Strategic Management en/of Supply Chain Management studeren aan Tilburg University en heeft als doel een brug te slaat tussen de studenten en de arbeidsmarkt. De participerende bedrijven was om die reden gevraagd praktijkcases voor te bereiden.

Bol.com had een real-life vraagstuk meegenomen. Het bedrijf kampt met beschadigde retouren die niet meer voor de nieuwprijs te verkopen zijn. Dat zorgt voor hoge kosten. Bol.com wilde graag antwoord op de vraag hoe deze retouren het beste verminderd kunnen worden. Studenten moesten samenwerken in groepen, waarbij ieder groepje een andere tak van Bol.com toegewezen kreeg. Het resulteerde in tal van ideeën, waarvan de webwinkel er diverse bruikbaar achtte in zijn zoektocht naar de optimale oplossing.

Fabory wilde graag weten hoe het bedrijf – met het oog op de toekomst – de supply chain-strategie het beste kan aanpassen en hoe deze aanpassingen gedaan zouden moeten worden. De studenten kregen een uur de tijd om hierover na te denken en hun mening en oplossingen te presenteren aan Fabory.

Slimstock liet de studenten de ‘Beer Game’ spelen om ze te leren hoe het bullwhip-effect in de praktijk tot stand komt. Bij alle partijen in de supply chain én bij alle studenten was duidelijk te zien dat volledige transparantie (in de praktijk bijvoorbeeld te realiseren door EDI) het beste is om de kosten laag te houden en om met voldoende leveringen aan de wensen van de klant te voldoen.

Melkquotum

De tweede dag waren FrieslandCampina en PostNL naar Tilburg afgereisd om potentiële supply chain-talenten te ontmoeten. Wederom was er een lunch waarbij studenten – geselecteerd op hun cv – uitgenodigd waren. De tweede dag was er geen symposium, maar bedrijven kregen wel de kans om tijdens de opening van de dag hun bedrijf te introduceren en eventuele traineeships te belichten.

FrieslandCampina presenteerde de case ‘Close to home’ met het zeer actuele vraagstuk ‘Wat te doen met de extra geproduceerde melk als gevolg van de afschaffing van het melkquotum?’ FrieslandCampina is namelijk verplicht tot het afnemen van álle melk die zijn boeren het concern aanbieden.

PostNL had een andere benadering gekozen. Opnieuw een praktische case, maar meer gericht op kostenbeperking. PostNL vroeg zich namelijk af of het een bepaalde deal moest aannemen die zou zorgen voor extra inkomsten, maar ook voor extra bezetting tijdens de drukste periode van het jaar, december. De studenten kregen data aangeleverd en meerdere scenario’s te zien. Het was aan hen om te bekijken wat het goedkoopste was en wat het beste aansloot bij de visie van PostNL. De oplossingen liepen uiteen van een extra distributiecentrum in China tot en met strikte leveranciersvoorwaarden en maximale benutting van bestaande middelen.

De participerende bedrijven kozen na iedere caseronde, zowel op de eerste als de tweede dag, een winnende groep studenten die werd beloond met ‘eeuwige roem’.