Tesco en Carrefour gaan gezamenlijk inkopen

Tesco en Carrefour

De Britse supermarktketen Tesco en zijn Franse branchegenoot Carrefour gaan een inkoopalliantie aan. De gezamenlijke inkoop van de supers moet leiden tot een kostenbesparing, om zo meer tegenstand te kunnen bieden aan concurrenten als Aldi, Lidl en Amazon.

De supermarktbedrijven maakten op 2 juli bekend dat ze de komende drie jaar gezamenlijk gaan optrekken bij de inkoop bij hun internationale leveranciers, producten van eigen merk, marketingdiensten en dataverzameling. Op die manier wordt ernaar gestreefd betere producten in de winkels te krijgen voor nog lagere prijzen.

Overigens zijn Tesco en Carrefour niet de eerste supermarktketens die hun krachten bundelen. Behalve concurrentie van discounters als Aldi en Lidl, voelen Europese supermarkten namelijk ook steeds meer druk van de Amerikaanse internetgigant Amazon, die zich tegenwoordig ook op de supermarktsector richt.

Grote leveranciers

Eind juni maakten de Franse ketens Auchan, Schiever en Casino al bekend samen te gaan werken met het Duitse Metro. Carrefour liet eerder dit jaar ook al weten in eigen land een inkoopalliantie aan te gaan met supermarktketen Système U. De samenwerkingsverbanden hebben vooral ten doel extra korting te kunnen bedingen bij de grote leveranciers.

Bron: FD