Tesco: 16.000 nieuwe banen dankzij e-commerce

Tesco

De Britse supermarktketen Tesco creëert maar liefst 16.000 nieuwe banen. De uitbreiding van het personeelsbestand is bedoeld om de enorme e-commerce boost sinds het uitbreken van de coronacrisis op te vangen. De retailer werft onder andere 10.000 nieuwe orderpickers.

Door de coronacrisis is de manier waarop de Britten hun boodschappen doen behoorlijk veranderd. Het omzetaandeel in e-commerce van Tesco steeg van 9 procent (3,7 miljard euro) vorig jaar naar 16 procent (6 miljard euro) nu. En waar de grootste supermarktketen van het land bij het begin van de pandemie nog ongeveer 600.000 onlineklanten had, zijn dat er inmiddels bijna anderhalf miljoen.

Om deze explosieve groei bij te kunnen benen, wil Tesco nu 16.000 nieuwe, permanente arbeidsplaatsen creëren. Gezocht worden met name 10.000 orderpickers om bestellingen van klanten samen te stellen en 3000 bezorgers. De overige banen zijn functies in winkels en distributiecentra. De nieuwe banen komen trouwens bovenop de 4000 extra medewerkers die sinds het begin van de coronacrisis al werden aangetrokken.

Lichtpuntje Britse arbeidsmarkt

Het enorme succes van Tesco is een lichtpuntje voor de Britse arbeidsmarkt, waar sinds het begin van de pandemie driekwart miljoen banen verloren gingen. De retailer verwacht dat het merendeel van de vacatures zal worden ingevuld door werknemers die nu nog een tijdelijk contract hebben. Het aantal nieuwe functies neemt de komende maanden mogelijk ook nog toe, omdat het aantal online aankopen blijft doorgroeien.