Terugblik in trends

supply chain trends

Waarom lijkt het leven sneller te gaan als je ouder wordt? Die vraag van professor Douwe Draaisma schoot door me heen toen ik in januari terugkeek op de vijftien jaar die verstreken sinds de oprichting van Supply Chain Media. Grasduinend door oude magazines las ik allerlei voor de hand liggende en ook overdreven voorspellingen van analisten en adviesbureau voor 2025. Maar ik was eigenlijk vooral benieuwd naar wat in 2010 als de belangrijkste trends in supply chain werden gezien.

De allerbelangrijkste trend was toen wel de permanent toegenomen volatiliteit en onzekerheid in de supply chain, vanwege de afgenomen loyaliteit van klanten. Voor een aanhoudende groei was een wereldwijde klanten- en leveranciersbasis noodzakelijk. En de toegenomen marktdynamiek vereiste een regionale configuratie van een end-to-end geoptimaliseerde supply chain. Verder moest risicomanagement de complete supply chain omvatten, inclusief alle strategische partners. En tenslotte moesten alle verschillende functies voor supply chain intern worden geïntegreerd in het bedrijf. Als ik deze vijf supply chain-trends teruglees, dan is er in de afgelopen vijftien jaar weinig veranderd.

Moderne tools

Maar met de coronapandemie, de oorlog in Oekraïne, de strijd in Gaza, de toegenomen geopolitieke spanningen en tariefoorlogen, de verstrengeling van Big Tech in de politiek, de toenemende sociale polarisatie, de snelle opkomst van Artificial Intelligence en de extreme klimaatschommelingen is de wereld voor bedrijven en hun supply chains alleen maar nóg complexer en soms zelfs chaotischer geworden. Om supply chains effectief en efficiënt te kunnen managen in deze onoverzichtelijke wereld hebben professionals steeds meer moderne tools nodig. Gelukkig omarmt de jongere generatie heel gemakkelijk allerlei nieuwe tools voor het creëren van noodzakelijke overzichten en voor slimme analyses rond snelle beslissingen, merk ik in mijn eigen praktijk.

TikTok

Het antwoord op de intrigerende vraag van professor Draaisma is dat oudere mensen de meeste gebeurtenissen al eerder hebben meegemaakt. Zij moeten daarom actief op zoek naar nieuwe belevenissen. Een supply chain executive van een grote multinational vertelde mij dat zij dit doet door elke vrijdag via TikTok een persoonlijke video met haar eigen inspiratie van de afgelopen week rond te sturen aan al haar medewerkers. Een korte terugblik om vooruit te komen.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl