Te weinig aandacht voor uitfaseren producten

Bedrijven zijn vaak zo druk met de ontwikkeling en introductie van een nieuw product, dat er te weinig aandacht is voor het oude product. Dit blijkt uit onderzoek van EVO naar de samenwerking tussen de bedrijfsafdelingen transport, inkoop, logistiek, voorraadbeheer en productieplanning. Volgens de verladersorganisatie kosten producten die uit de handel gaan omdat ze worden vervangen door nieuwe producten, bedrijven veel geld als er geen goede ‘exit-strategie’ is.

Op het moment van de introductie van een nieuw product mag het oude product niet meer in al te grote hoeveelheden aanwezig zijn. Bedrijven stoten het oude product dan met teveel verlies af. De ontwikkeling en introductie van nieuwe producten brengt volgens EVO echter meer opwinding in bedrijven dan afscheid nemen van oude producten. Zo brengt een geslaagde introductie van een nieuw product de betrokken medewerkers meer eer dan het verkopen van het oude product. Hierdoor wordt er te weinig aandacht besteed aan het oude product, wat bedrijven veel geld kost.

Strategie

Hoewel uit het onderzoek blijkt dat bedrijven niet altijd goede strategieën voor de forecasting en uitfasering van producten hebben, scoren bedrijfsprocessen als inkoop, verkoop en transport juist  hoog. Ook blijkt dat grote bedrijven deze interne bedrijfsprocessen vaak beter hebben ingericht dan kleine bedrijven – maar grote bedrijven beschikken dan ook over meer medewerkers die zich over deze processen buigen.