Surseance Hanjin hard gelag voor containersector

De internationale containersector heeft momenteel zijn eigen ‘Lehman-moment’. De impact van de surseance van de Koreaanse rederij Hanjin is enorm. Waar de banken-sector in 2008 nooit rekening hield met het faillissement van Lehman Brothers, zo was ook de hele supply chain ervan overtuigd dat grote rederijen altijd zouden overleven. Dat meldt het FD in artikelen van 6 en 12 september 2016.

Nooit eerder viel een speler van het formaat Hanjin om en de schok in de containersector is dan ook groot. Verladers, verhuurders van containerschepen, terminals en havens: stuk voor stuk werden ze overvallen door het nieuws dat de schepen van Hanjin niet kunnen varen. Rekeningen blijven onbetaald en goederen komen niet op tijd aan. Zo blijkt de vrije val die de vervoersprijzen van containers doormaakten uiteindelijk toch zijn prijs te hebben.

Het gevolg zal ongetwijfeld zijn dat alle partijen in de supply chain voortaan veel beter de financiële achtergronden gaan checken van de containerrederijen waarmee ze contracten afsluiten. Voor de betrouwbaarheid van de keten vormen rederijen immers een belangrijke schakel. En geen enkele producent of retailer kan het zich permitteren om straks in de decembermaand ‘nee’ te moeten verkopen aan de consument.

Hogere vervoersprijzen

Ook rijst de vraag of de problemen bij Hanjin tot hogere vervoersprijzen zullen leiden. Op korte termijn is dat vermoedelijk wel het geval, omdat klanten van Hanjin zullen proberen hun lading elders onder te brengen. Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Of er ook op langere termijn sprake zal zijn van prijsstijgingen is nog maar de vraag. Dat bedrijven kritischer gaan kijken naar de gezondheid van rederijen, hoeft niet automatisch ook te betekenen dat er hogere prijzen worden betaald.

Het uiteindelijke lot van Hanjin is daarbij allesbepalend. Want wat gebeurt er met de 95 schepen die de Koreaanse rederij in de vaart heeft, mocht Hanjin echt failliet gaan? Gaat er dan 620.000 teu (de afkorting voor een standaard 20-voetscontainer) aan capaciteit uit de markt? Het zou de sector niet slecht uitkomen, want die kampt al tijden met forse overcapaciteit. Om die reden worden schepen zelfs voortijdig naar de sloop gebracht.

Noodsteun

Lichtpuntje voor Hanjin is dat grootaandeelhouder Korean Air Lines inmiddels tot noodsteun heeft besloten. Met de steungelden van omgerekend 48 miljoen euro kunnen containerterminals en sleepboten worden betaald, waardoor de op zee verblijvende schepen van Hanjin nu havens kunnen binnenvaren en gelost kunnen worden. In totaal zou er volgens het FD voor 14 miljard dollar aan lading aan boord van de Hanjin-schepen zijn.