Supply chain-subsidie

Sinds september is er een Nederlandse subsidiepot voor reshoring van productie naar ons land. Bedrijven die fabrieksarbeid hebben uitbesteed naar lagelonenlanden en die  productie naar Nederland willen terughalen, kunnen aanspraak maken op het potje van 600 miljoen euro van onze overheid voor de bestrijding van de werkeloosheid in ons land.

Het klinkt positief dat de Nederlandse regering nu oog heeft voor de realiteit van internationale supply chains. Maar persoonlijk vind ik deze genereuze geste volkomen verkeerd. In de eerste plaats moeten bedrijven hiervoor door het geld en tijd verslindende subsidiecircuit met het risico dat de gespendeerde tijd en energie te weinig of niets oplevert. Verder blijkt uit recent onderzoek van het CBS dat Nederlandse bedrijven tussen 2009 en 2011 in vergelijking met andere Europese landen relatief weinig activiteiten naar het buitenland hebben verplaatst. De Deense industrie heeft een derde van de activiteiten verplaatst naar het buitenland; van de Nederlandse productiebedrijven deed maar zestien procent dat.

Mijn belangrijkste argument tegen deze subsidie is de focus op kosten. De vraag is of deze subsidie van blijvende aard is. Wanneer een productiebedrijf de toewijzing van deze subsidie ziet terugvallen, dan is het weer terug bij af. In plaats van een defensieve kostenfocus zou de overheid een offensieve omzetfocus moeten stimuleren, omdat deze van meer structurele aard is. In vergelijking met het gehele Nederlandse bedrijfsleven blijkt volgens ABN Amro het MKB relatief weinig te exporteren en laat het 46 miljard euro aan omzet liggen, voornamelijk door gebrek aan tijd en kennis over internationale distributie.

Om hieraan tegemoet te komen, wil MKB-Nederland samen met ING en KLM maar liefst tien (!) ondernemers als prijs op sleeptouw nemen naar beurzen in het buitenland. In plaats van deze zielige druppel op een gloeiende plaat zou de Nederlandse overheid alle productiebedrijven in het MKB een stand moeten aanbieden op de industriële Hannover Messe in april 2014. Na China en Rusland mag Nederland volgend jaar als partnerland van Duitsland optreden. Een subsidie om het Nederlandse MKB meer te laten toeleveren aan succesvolle bedrijven als BMW, Daimler en Bosch levert meer werkgelegenheid op dan tijdelijk gesubsidieerde relocatie van productie in Nederland.

ir. Martijn Lofvers
hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl