Supply chain samenwerking (2): SaaS of private cloud?

transport

De essentie van samenwerking is het verbeteren van de resultaten voor alle betrokken partijen. Zo schreef ik al in mijn vorige blog. Maar welke spelregels zorgen er dan voor dat het iedereen voordeel biedt?

Retailers en leveranciers die het erover eens zijn dat samenwerking de winstgevendheid voor alle betrokkenen kan verbeteren, ontdekken Software as a Service(SaaS). In het implementatiemodel SaaS maakt iedere medewerker gebruik van een gedeelde of openbare cloud als primaire portal voor de informatievoorziening. Dit is een uitstekende optie voor bedrijven met een beperkte technologische infrastructuur.

Met slechts een computer en een internetverbinding om samen te werken, betaalt ieder lid zijn deel van de kosten om de informatie te beheren en de cloud te ondersteunen. Hier heeft iedereen voordeel van. Dit zorgt voor een zekere mate van supply chain visibility voor diegenen die betrokken zijn bij de samenwerking. De kosten worden meestal gebaseerd op het aantal door de participanten uitgevoerde transacties. Grotere bedrijven met complexere supply chains en IT-infrastructuren zullen beter af zijn met het gebruik van een private cloud, zoals kan worden bereikt met het Extended Enterprise Management (EEM)-systeem.

Vooraf bekende kosten
Bij inzet van externe cloud-voorzieningen zijn de maandelijkse kosten niet accuraat te voorspellen, aangezien de cloud is gebaseerd op een pay-as-you-go-concept. Under Armour, een van de snelstgroeiende sportkledingmerken ter wereld, gebruikte bijvoorbeeld in eerste instantie een cloud-dienst, maar zij ondervonden dat ze de maandelijkse kosten nooit accuraat konden voorspellen.

Omdat Under Armour reeds een substantiële technologische ondersteuning had, was de implementatie van EEM een voor de hand liggende zaak. Dit werkt precies zoals een cloud-model, waarbij slechts een computer en een internetverbinding nodig zijn om toegang te krijgen. Maar hierbij heeft Under Armour een eigen private cloud tegen vooraf bekende kosten.

Under Armour heeft zijn handelspartners toegang gegeven tot de private cloud, enerzijds om de mogelijkheden voor de handelspartners uit te breiden, anderzijds om feedback te krijgen op de eigen prestaties. Deze tweezijdige samenwerking is de meest effectieve benadering.

Spelregels
Zoals bij ieder begin van een gezamenlijk project, dienen er bepaalde spelregels te worden vastgesteld. Hierbij moet duidelijk worden wat de parameters van de samenwerking moeten zijn. Is het slechts een informatieve samenwerking waarbij best practices en bronnen worden gedeeld? Of wordt er actief met de informatie omgegaan, wat betekent dat het bedrijf feedback zoekt?

Bijvoorbeeld bij het delen van voorspellingen met handelspartners. De handelspartner zou kunnen aangeven dat hij niet helemaal kan voldoen aan de behoeften van de organisatie in een bepaald tijdsbestek, maar zijn productiecapaciteit wel kan aanpassen aan die behoeften wanneer er wat meer ruimte is. Dit is de essentie van samenwerking: een win/win-situatie voor alle partijen.

De andere belangrijke spelregel bij samenwerking is het inzien van de noodzaak om het samenwerkingsverband continu te managen. Zakendoen is dynamisch, dus een samenwerking dient voortdurend te worden aangepast aan de supply chain-uitdagingen en onderling moet goed gecommuniceerd worden. Door handelspartners door middel van een toegangspoort toe te laten en duidelijke spelregels met betrekking tot de interactie af te spreken, krijgen organisaties beter zicht op wat zich buiten de muren en in de supply chain afspeelt. Zo kan het meeste voordeel uit de samenwerking gehaald worden.

Pieter Van den Broecke, Managing Director Centraal-Europa, Manhattan Associates