Supply chain professionals stellen zich kwetsbaar op

De Supply Chain Professional 2014 hoeft niet het antwoord te weten op alle vragen. Wie alleen al de vragen kent waarvoor zijn bedrijf vandaag of morgen komt te staan, heeft al een belangrijke stap in de zoektocht naar antwoorden gezet. Tijdens de finaledag op de Spido-boot in Rotterdam deelden winnaar Jeroen van Weesep (Lego) en de andere twee kandidaten Marcel van Rossum (Johnson & Johnson) en Bart van Schaik (Arla Foods) hun vragen open en eerlijk met het publiek en de jury, dat onder de indruk was van de getoonde leiderschapskwaliteiten.

Door Marcel te Lindert

De focus van de jury lag dit jaar meer op het hart dan op het hoofd en de handen. Het hoofd en de handen staan voor de kennis van supply chain management  en de implementatievaardigheden, het hart daarentegen weerspiegelt de leiderschapskwaliteiten. ‘Waarin supply chain managers zich van andere managers onderscheiden, is dat ze niet alleen naar beneden aan hun team, maar ook naar boven en naar links en rechts moeten leidinggeven. Naar boven omdat veel supply chain managers nog geen positie in de boardroom hebben verworven, naar links en naar rechts om samenwerking met andere disciplines in het bedrijf en met andere schakels in de keten te realiseren’, vertelde jurylid Michel van Buren (BLMC) tijdens de aftrap van de finale.

Jeroen van Weesep - Lego (Winnaar SCP2014)Voor winnaar Jeroen van Weesep van Lego betekent leiderschap onder meer letterlijk luisteren naar wat het hart hem ingeeft. ‘Intuïtie telt. Mijn rol bestaat voor een belangrijk deel uit het verbinden van mensen op het moment dat ik bespeur dat er iets aan de hand is. Dat levert vaak meer op dan het toepassen van de mooiste supply chain modellen’, stelde Van Weesep in zijn pitch aan het begin van de finale.

Marcel van Rossum van Johnson & Johnson vult het begrip leiderschap in door ruimte te geven aan mensen om zichzelf te ontwikkelen. ‘Het succes van een bedrijf schuilt in de wijze waarop het de ontwikkeling van talent stimuleert, bijvoorbeeld door mensen uit hun comfortzone halen. Ik ben een voorstander van het idee dat supply chain professionals ook eens een uitstapje naar een andere discipline maken. Ik heb zelf vijf jaar een commerciële functie bekleed, dat is goud waard.’

Bart van Schaik van Arla Foods – ‘wars van alle machtsspelletjes binnen organisaties’ – noemt het belangrijk dat supply chain professionals zichzelf kwetsbaar opstellen. ‘Durf jezelf bloot te geven en wees kritisch. Dan stellen mensen zich voor je open. En uiteindelijk draait het om die mensen. Zij maken het verschil in de supply chain.’

Dilemma’s

Zichzelf kwetsbaar opstellen deden alle kandidaten volop tijdens de vier sessies met moderatoren van Consafe Logistics, DSV Solutions, Slimstock en PwC. Ze legden hun dilemma’s voor aan hun peers, de andere opvarenden, en aarzelden niet om toe te geven dat zij de wijsheid niet in pacht hebben. Van Weesep maakte zich bijvoorbeeld zorgen over het gigantische distributiecentrum van Lego in Praag waarvandaan heel Europa wordt beleverd. Volstaat één voorraadpunt om in de toekomst invulling te geven aan de vraag naar kortere doorlooptijden? ‘De vraag is hoe we moeten inspelen op die vraag, met name in de maand december die goed is voor dertig procent van de jaaromzet. Ik zie grenzen aan de groei’, vertelde Van Weesep, die getriggerd is door de suggestie van Starbucks om decentrale voorraadpunten te openen, al is het alleen maar in het hoogseizoen.

Van Rossum vraagt zich af hoe hij de klant meer kan integreren in zijn operatie. Die klant bestaat in het geval van Johnson & Johnson voor een groot deel uit ziekenhuizen. Hoewel deze klanten tachtig procent van de operaties lang van tevoren plannen, ontvangt Johnson & Johnson de orders meestal pas kort van tevoren. ‘Als we eerder weten wat we moeten leveren, zorgen we ervoor dat het klaarligt’, aldus Van Rossum. Hij herinnert zich een situatie in Engeland waarin ziekenhuizen operaties hebben moeten afzeggen omdat Johnson & Johnson niet kon leveren. ‘Wat het voorval zo cru maakt, is dat de gevraagde artikelen gewoon op voorraad lagen, alleen gaf onze systeem iets anders aan.”

Voor Arla Foods is duurzaamheid één van de belangrijkste uitdagingen. Van Schaik heeft de bedrijfsstrategie op dat punt vertaald naar de doelstelling om zowel de productie als distributie in 2020 volledig energieneutraal te laten verlopen. ‘Mijn dilemma betreft de introductie van nieuwe producten. Soms past een product in mijn ogen niet in de duurzame bedrijfsstrategie, terwijl commercie duidelijk anders daarover denkt. Het levert immers toch geld op? Hoe kunnen we vanuit supply chain een verbinding maken naar commercie?’, werpt Van Schaik op

Groepsfoto finale SCP2014Edwin van der Meerendonk, de Supply Chain Professional van 2008 die bij afwezigheid van prof.dr. Jack van der Veen als juryvoorzitter fungeerde, prees aan het eind van de dag de drie kandidaten voor hun openheid. ‘Ze hebben zich kwetsbaar opgesteld door onder meer deel te nemen aan het leiderschapsassessment waarin ze ook door hun directe collega’s zijn beoordeeld. Vandaag tijdens de finaledag hebben ze zich vrijwillig laten doorzagen door mensen met pertinente en minder pertinente vragen. Het is een indrukwekkend rijtje excercities die ze hebben ondergaan.’

De jury heeft het niet gemakkelijk gehad. Van Buren zei eerder op de dag al dat hij voorafgaand aan de finale anders dan andere jaren nog geen enkel idee had wie zou gaan winnen. Van der Meerendonk sprak tijdens de prijsuitreiking van een fotofinish, die na lang discussiëren Van Weesep als winnaar opleverde. ‘Cruciaal voor een supply chain professional is het vermogen om mensen te binden waarvoor je uit hoofde van je functie niet verantwoordelijk voor bent. Deze winnaar blonk met name uit in leiderschap.

>> Bekijk hier de foto’s van de finaledag