Supply Chain Professional 2016: ‘Succes is geen gevolg van een focus op kosten’

Leiderschap, klantwaarde en vakinhoude-lijke prestaties. Niet vaak vertoonden de drie finalisten van de Supply Chain Professional-verkiezing een groter verschil in profiel dan dit jaar. Hoewel het realiseren van klantwaarde en het leveren van vakinhoudelijke prestaties van groot belang zijn, viel de keuze van de jury en het publiek op de kandidaat die het beste zijn leiderschapskwaliteiten toonde. Winnaar Jeroen Eijsten van Compass Group: ‘Het verbinden van mensen is essentieel om resultaten te boeken.’

Door Marcel te Lindert

Waarom Jeroen Eijsten is verkozen tot Supply Chain Professional 2016, blijkt misschien nog wel het beste uit zijn poging om aan de veertienjarige Bart uit te leggen wat dit vak zo leuk maakt. Terwijl de andere twee finalisten moeite hebben om los te komen van het vakjargon, weet Eijsten aansluiting te vinden bij de belevingswereld van de scholier.

 

 
Het vinden van aansluiting bij mensen is een belangrijke competentie voor een supply chain professional, werd eerder op de finaledag al duidelijk. Juryvoorzitter Jack van der Veen haalde cijfers aan waaruit blijkt dat slechts 30 procent van de medewerkers daadwerkelijk betrokken is bij het bedrijf. ‘Dat betekent dus dat 70 procent niet ‘engaged’ is. Dat is een goudmijn voor supply chain professionals die met hun leiderschapscompetenties erin slagen hun medewerkers wél te betrekken’, aldus de hoogleraar supply chain management van Nyenrode Business Universiteit.

Het betrekken en motiveren van mensen start met de bereidheid om hun drijfveren te leren kennen. ‘Ik ben nieuwsgierig naar het gedrag van mensen en wil weten hoe ik daarop kan inspelen. Belangrijk, want het verbinden van mensen is essentieel om resultaten te boeken’, verklaart Eijsten.

Eijsten heeft die competentie toegepast in de relatie met de horecagroothandel die de distributie voor zijn bedrijf Compass verzorgt. ‘Wij hebben de groothandel weten te verleiden om meer te gaan werken als een logistiek dienstverlener en tegelijkertijd de kracht van een groothandel te behouden. Dat is gelukt en daar ben ik trots op’, vertelt Eijsten, die nu onder meer beter inzicht in de kostenstructuur heeft. Samen met de leverancier heeft hij onderscheid gemaakt tussen de kostprijzen van artikelen en de prijzen van de aanvullende logistieke diensten. ‘Maar succes is geen gevolg van de focus op kosten, maar van samenwerking, aanpassingsvermogen en flexibiliteit. Samenwerking is nodig om de prestaties in de supply chain te verbeteren.’

Focus op klantwaarde

Nico KuipersMede-finalist Nico Kuipers legt in zijn pitch de nadruk op de klantwaarde. ‘Ik ben al vijftien jaar bezig met supply chain management, waarvan de eerste tien jaar met de rug naar de klant. Ook in masterclasses over supply chain management gaat het vaak over processen, IT-systemen en infrastructuur, maar nooit over klanten.’

Kuipers heeft dat met zijn collega’s uit de directie van technische groothandel Fabory geprobeerd te veranderen. ‘Na elk overleg stellen we onszelf de vraag: wat zou de klant hiervan hebben gevonden? We moeten veel meer leren kijken vanuit de klant. Wat beweegt hem? Wat is de impact daarvan op onze keten en op onze organisatie?’

Dat klanten steeds meer impact krijgen, illustreert Kuipers met het voorbeeld van een Amerikaans bedrijf dat had bedacht om gepelde sinaasappelen, verpakt in plastic bakjes, te verkopen. Een consument reageerde daarop met een cynische tweet, waarin ze stelde dat het fantastisch zou zijn geweest als de natuur zélf een verpakking had ontworpen. Nadat de tweet binnen korte tijd honderdduizenden keren was herhaald, werden de sinaasappelen razendsnel uit de markt gehaald.

‘Wat in 1989 alleen Youp van ’t Hek met Buckler kon, kan nu iedereen’, stelt Kuipers. ‘Wij kregen een tijdje geleden de vraag van een klant waarom we een grotendeels lege verzenddoos hadden verstuurd met daarin alleen een klein doosje schroeven. Samen met de klant hebben we nu een oplossing ontwikkeld waarin we volle dozen leveren die rechtstreeks aan de assemblagelijn kunnen worden geplaatst.’

Data van partners

Berend MeijerinkBerend Meijerink van FrieslandCampina focuste meer dan de andere twee kandidaten op zijn vakinhoudelijke prestaties. Die zijn nodig nu het zuivelbedrijf door het wegvallen van het melkquotum opeens veel meer melk moet verwerken. Eén van de ambities is om met een betrouwbaarheid van 99 procent het melkaanbod te voorspellen.

‘Wij willen daarin de beste van de wereld zijn. We maken daarom volop gebruik van data van partners in de keten. Wij weten hoeveel koeien geïnsemineerd worden, zodat we weten wanneer die melk gaan geven. We onderzoeken aan de hand van satellietbeelden de kwaliteit van het gras, wat een grote impact heeft op de melkproductie. En we weten hoeveel voer de veevoederbedrijven afleveren aan onze boeren.’

De uitwisseling van informatie met klanten kan nog beter, stelt Meijerink. ‘Die wil ik versterken, maar ik wil ook dat we elkaar daarover kunnen bevragen. Als een klant een bepaalde vraag voorspelt en die niet waarmaakt, wil ik weten hoe dat zit.’

Om dat te realiseren, is leiderschap nodig. Volgens Meijerink betekent dat allereerst kwaliteit leveren en betrouwbaar zijn, wat een voorwaarde is om vertrouwen te creëren en samenwerking te realiseren. Leiderschap betekent ook open, eerlijk en transparant zijn. Meijerink: ‘En leiderschap is weten wanneer iets een incident is of een trend. Het is de kunst om niet te sturen op incidenten.’