Supply chain-politiek

Machine Learning

Hoe vaak moet een internationaal productiebedrijf met meerdere vestigingen kijken of de supply chain footprint nog optimaal is? Deze vraag wierp David Simchi-Levi, professor Supply Chain Management aan MIT in Boston, op tijdens een presentatie een paar jaar geleden. Hij stelde toen dat tien jaar daarvoor een multinational gemiddeld elke vijf jaar zijn supply chain-netwerk van fabrieken en distributiecentra analyseert en vervolgens optimaliseert door er enkele te openen en te sluiten.

Hij vertelde tijdens zijn presentatie dat vanwege de snel veranderende wereld deze gemiddelde tijdspanne inmiddels is afgenomen naar gemiddeld elke drie jaar. Dit betekent volgens Simchi-Levi dat deze bedrijven elke zes maanden een supply chain-netwerkstudie moeten uitvoeren. Deze bedrijven doen dergelijke analyses meer en meer zelf, want je gaat niet elke zes maanden een adviesbureau hiervoor inschakelen. Dat verklaart waarom software voor supply chain-netwerkontwerp de laatste jaren zo in trek is.

Een supply chain-directeur die een wereldwijde verantwoordelijkheid heeft bij een snel groeiende producent van mobiliteitsproducten wil eigenlijk een softwaremodel waarmee hij periodiek kan variëren in zijn supply chain-netwerkontwerp en de consequenties voor de business kan doorrekenen. Wat zijn de implicaties van een substantiële prijsverhoging van kunststofgranulaat in China voor de keuze van de productielocatie? Moet het bedrijf dan de productie bijvoorbeeld overhevelen naar Vietnam?

Met de turbulente politieke ontwikkelingen in de wereld en specifiek in Europa is het logisch dat bedrijven vaker naar hun supply chain kijken. De Britse drankenproducent Diageo waarschuwde de Britten voor de mogelijke negatieve economische consequenties bij een Brexit. Vooraf had Diageo allerlei vervelende gevolgen van een Brexit beredeneerd. Maar het bedrijf had geen rekening gehouden met de behoorlijke val van het Engelse pond; hierdoor werd hun whisky wereldwijd goedkoper voor de consumenten en steeg de verkoop onverwacht substantieel. Als supply chain-directeur heb je dan een uitdaging om wereldwijd de voorraden tijdig aan te vullen.

Omdat de politieke en economische veranderingen niet te voorspellen zijn – denk aan de Brexit en de mislukte coup in Turkije – moeten bedrijven hun internationale supply chain-netwerken flexibel houden. Het denken in scenario’s is belangrijker dan ooit voor de supply chain-directeur.

Martijn Lofvers uitgeefdirecteur & hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl

16scm07coverDit hoofdredactioneel werd voor het eerst gepubliceerd in Supply Chain Magazine 7, verschijningsdatum 11 november 2016.