Supply chain Mars als beste beoordeeld

Mars

Mars heeft volgens de Nederlandse supermarktketens haar supply chain het best op orde. De zoetwarenfabrikant uit Veghel kreeg daarvoor de Industriebutie-trofee toegekend. In totaal werden 125 fabrikanten van merkartikelen en private label-leveranciers beoordeeld in het kader van het Industributie-onderzoek door vakblad Distrifood, EFMI Business School en onderzoeksbureau IRI.

Handel en industrie beoordelen elkaar in dit onderzoek aan de hand van een aantal criteria. Van de punten waarop supermarkten hun leveranciers een beoordeling geven, hebben er twee betrekking op de supply chain: het hebben van inzicht in de keten van de retailer én de leveringsbetrouwbaarheid. Van alle leveranciers van merkartikelen scoort Mars met een 8,05 het hoogste cijfer op supply chain management, bericht Logistiek.nl. Bij de private label-merken is de winst voor Group of Butchers, dat een 7,86 behaalde.

Lage leveringsbetrouwbaarheid

Op het criterium ‘leveringsbetrouwbaarheid’ scoorden veel partijen niet al te best: zeven van hen ontvingen van de supermarktketens zelfs een cijfer lager dan een 4. Ook Perfetti Van Melle ging door een slechte leveringsbetrouwbaarheid de mist in. Waar de snoepfabrikant op ‘inzicht in de supply chain van de retailers’ met een 8,49 nog het best van alle 125 merken scoorde, moest het op het vlak van ‘leveringsbetrouwbaarheid’ 106 bedrijven vóór laten gaan, aldus Logistiek.nl.

Commercieel directeur Benelux en Frankrijk Marc Van Campenhoudt verklaart dat Perfetti Van Melle flink last heeft gehad van de coronacrisis en de nasleep daarvan. Ook de schaarste aan grondstoffen door onder meer de oorlog in Oekraïne speelt het bedrijf parten. ‘De druk ligt voor ons echter op alle aanvoer in het algemeen, op schaarste in verpakkingsmaterialen en op transportkosten. Brandstof is duurder en er is een tekort aan chauffeurs.’ Het heeft volgens Van Campenhoudt zijn weerslag gehad op de leveringsbetrouwbaarheid.

Albert Heijn scoort met ketensamenwerking

Andersom werden in het onderzoek de supermarkten ook beoordeeld door de fabrikanten en leveranciers. De mate waarin retailers en inkooporganisaties streven naar samenwerking in de supply chain is daarbij een belangrijk aspect, vooral bij de inkoop van hun eigen merken en bij verswaren bijvoorbeeld. De leveranciers maken melding van een toename van +0,15 punt van dit streven. Albert Heijn zet hierin de grootste stappen: de supermarktketen behaalt op dit onderdeel – net als in 2021 – de hoogste score.

Bron: Logistiek.nl