‘Supply chain manager moet uit ivoren toren’

In een telecombedrijf waar medewerkers van meer dan vijftig nationaliteiten rondlopen, is het mooi meegenomen dat Anita Arts vijf talen spreekt. Alleen al in haar eigen team van 25 mensen zijn vijftien landen vertegenwoordigd. Liberty Global is een lappendeken van aankopen en fusies in Noordwesten Centraal-Europa en Latijns-Amerika. Twee jaar geleden vormde elk land nog een eilandje op zich, met zijn eigen bedrijfsvoering, processen en IT-systeem. Dat verandert snel, onder meer doordat Arts werd binnengehaald om de centralisatie van de supply chain vorm te geven.

Telecom & kabel is een snelle markt van eten of gegeten worden. Er vindt op grote schaal consolidatie plaats, terwijl er ook nieuwe spelers bijkomen’, legt Anita Arts opgewekt uit. Die extreem dynamische omgeving is namelijk precies de reden waarom ze zich bij Liberty Global in haar element voelt. Het Britse bedrijf is eigenaar van Unitymedia KabelBW (Duitsland), UPC (Nederland, Ierland, Polen, Tsjechië, Slowakije, Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije en Roemenië), VTR (Chili) en Liberty (Puerto Rico). Recent kocht het concern Virgin Media en het heeft bijna 60 procent van de aandelen in het Belgische Telenet in handen. Als de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de Europese Commissie het toestaan, staat binnenkort ook Ziggo op dit lijstje.

Het overgrote deel van de 36.000 medewerkers bevindt zich in Europa. Daar wordt ook meer dan 90 procent van de 17 miljard dollar omzet gegenereerd onder supervisie van het operationele hoofdkantoor in Schiphol-Rijk. Naast haar eigen team stuurt Anita Arts indirect de overige circa 250 fte’s in de supply chain aan. Die leveren de infrastructuur en kastjes die 24 miljoen klanten in staat stellen televisie te kijken, te internetten en te bellen. Groeimogelijkheden te over, want het potentiële klantbereik van Liberty Global is bijna het dubbele.

Waaruit bestaat de Liberty Global supply chain?

‘Voor een groot deel is dat customer premise equipment (CPE): digitale settopboxen, modems en routers inclusief alle kabeltjes, afstandsbedieningen en gebruiksaanwijzingen. De klant verwacht steeds meer internetsnelheid. De product lifecycle van de producten die je thuis nodig hebt om diensten af te nemen, wordt dus alsmaar korter. Waar we mee te maken hebben, is de complexiteit van nieuwe producten, die per type klant verschillend kunnen zijn samengesteld.

Verder krijgen we defecte producten binnen die zo snel mogelijk gerepareerd en naar de klant moeten worden teruggestuurd. We zijn hard bezig met de reverse suppliers om die lead time te verkorten. En dan heb je nog het hele IT- en netwerklandschap. De Broadcom- of Intel-chipset in de apparaten bijvoorbeeld zijn vrij specifieke producten die je niet zomaar bij een andere leverancier kunt kopen. Ik probeer al twee jaar te zagen aan de zes maanden levertijd op bepaalde componenten. Dat is lastig, want er zijn slechts drie grote bedrijven die dit type chipsets produceren.’

Wat trof je aan bij Liberty Global?

‘Het bedrijf is groot geworden met een merger-and-acquisitionstrategie. Het steeds verder integreren van bedrijven leidde vlak voordat ik in dienst kwam tot een nieuwe bedrijfsfilosofie: hetzelfde DNA in alle bedrijven en merken, dus meer centralisatie. Daar verstaan we een ‘can do’-mentaliteit en korte lijnen onder. Ik rapporteer direct aan executive vice president Balan Nair en aan Ritchy Drost, de chief financial officer Operations. Die korte lijn betekent dat je beslissingen vlot kunt nemen en snel kunt reageren. Het maakt de slagvaardigheid van de organisatie groot.’

Je werd meteen in het diepe gegooid…

‘Ik begon in december 2011, vlak na de tsunami in Thailand. We hadden ineens een schreeuwend tekort aan harddiskdrives, een key component dat in die regio wordt geproduceerd. Dus zat ik de eerste week meteen in een overleg met de tweede man van Liberty Global, en dacht bij mezelf: ‘Hoe is het mogelijk dat ik elke avond met deze hoge piet aan de telefoon zit om te praten over componenten? Hier valt wel wat te verbeteren!’

14SCM03CoverHet volledige artikel is verschenen in Supply Chain Magazine 3 – april 2014

>> Lees het complete interview terug via iPad of Android