‘Supply chain management is de nieuwe bedrijfskunde’

‘Supply chain management gaat over de strategische coördinatie van afdelingen, bekeken vanuit een langetermijnperspectief. Het is de nieuwe bedrijfskunde’, dat zei hoogleraar Jack van der Veen van Nyenrode tijdens de eerste bijeenkomst van het Supply Chain Excellence Leadership Platform (Scelp) op 9 maart 2015.

Van der Veen schetste de situatie in het bedrijfsleven: ‘Veel organisaties en ketens zijn onvoldoende klantgericht. De focus is voornamelijk intern gericht, op de eigen afdeling. Het kortetermijndenken overheerst, de financiële dagkoersen zijn leidend.’

De oorzaak schuilt in de wijze waarop bedrijven georganiseerd zijn. De marktprincipes overheersen, sociale principes worden nauwelijks gehanteerd. Het topmanagement past een verdeel- en heersstrategie toe met afdelingen die elk hun eigen budget en prestatie-indicatoren hebben.

Op zijn eigen vraag of supply chain management het antwoord op deze problemen kan leveren, antwoordt Van der Veen volmondig ja. ‘Supply chain management gaat niet over een afdeling, maar over de strategische coördinatie van afdelingen, bekeken vanuit een langetermijnperspectief. Het is de nieuwe bedrijfskunde.’

Supply chain-cultuur

Na twee jaar waarin nieuwe inzichten in supply chain-strategie en -leiderschap zijn ontstaan, was het voor Scelp tijd om de thema’s aan te scherpen. Nieuw is dat de community voor beslissers in de supply chain zich gaat verdiepen in de ideale supply chain-cultuur, die van grote invloed blijkt te zijn op de geleverde bedrijfsprestaties.

Over de relatie tussen cultuur en supply chain management is nog maar weinig bekend. Recent wetenschappelijk onderzoek van Maarten Snijders van recruitment en interim management bureau BLMC toont echter aan dat er wel degelijk een verband bestaat tussen het type cultuur en de supply chain-prestaties.