Supply chain management helpt Nederlands middenbedrijf bij grote groeiambities

Nederlands middenbedrijf

Het Nederlandse middenbedrijf heeft wat betreft groei een van de meest ambitieuze verwachtingen ter wereld. Maar liefst 38 procent verwacht dat het bedrijf het komende jaar met 11 tot 25 procent zal groeien. Een percentage dat ver boven het wereldwijde gemiddelde (25 procent) ligt en de nationale groeiverwachting van het IMF van 3,2 procent. Strategisch supply chain management speelt een belangrijke rol in die groei. Dat meldt de EY Growth Barometer, een internationaal onderzoek van EY onder meer dan 2700 CEO’s en ondernemers in het internationale middenbedrijf.

De middelgrote organisaties in ons land verwachten voor dit jaar bovendien geen negatieve groei, terwijl in 2017 zo’n 5 procent van de ondervraagden nog aangaf krimp te verwachten. Ook denkt 90 procent dit jaar minimaal 6 procent te groeien, waar dat vorig jaar ‘maar’ 71 procent was. Wel is het aantal bedrijven dat met minimaal 26 procent verwacht te groeien, afgenomen: waar dit in 2017 voor 10 procent gold, is er nu geen enkel bedrijf meer dat een dergelijke hoge groei voorziet.

De EY Growth Barometer maakt verder duidelijk dat veel Nederlandse bedrijven uit het middensegment grote groeistappen maken door middel van strategisch supply chain management. Zo geeft 30 procent te kennen dat efficiëntieverbeteringen binnen de supply chain de productiviteit geoptimaliseerd hebben. Wereldwijd wordt deze ontwikkeling minder herkend: slechts 18 procent van de ondervraagden van over de grens hecht veel belang aan verbeteringen op het gebied van supply chain management.

Zorgen over risico van langzame of vlakke wereldwijde groei

Nederlandse bedrijven maken zich overigens wel meer zorgen over het risico van een langzame of vlakke wereldwijde groei, liet 29 procent van de respondenten weten. In 2017 bedroeg dit percentage nog 9 procent. De belangrijkste interne uitdaging voor groei is onvoldoende cashflow, meldde bijna een derde (31 procent) van de Nederlandse bedrijven. Daarmee overtreft het andere factoren zoals technologische disruptie (20 procent) en toenemende productiekosten (16 procent).

‘De nadruk op cashflow zien we ook terug in de rest van de wereld en is waarschijnlijk het gevolg van veranderende verkooppatronen’, meldt Ernst Groenteman, partner bij EY Nederland. ‘Convergentie, onvoorspelbare online kooppatronen en de noodzaak om snel te investeren om aan veranderende consumentenbehoeften te voldoen, vergroten de behoefte aan direct te besteden geld’, aldus Groenteman.

Nederland ‘early adopter’ van kunstmatige intelligentie

Het onderzoek toont verder aan dat Nederland behoort tot de ‘early adopters’ van kunstmatige intelligentie (AI). Samen met China vervult Nederland op dit gebied een voortrekkersrol. 78 procent van de respondenten is van plan AI de komende twee jaar in te voeren. Groenteman noemt het opvallend hoe voortvarend deze trend nu wordt opgepakt. ‘Nederlandse ondernemers realiseren zich volop welke kansen technologie en IT bieden voor hun businessmodel en groeiverwachtingen’, aldus de EY-partner.

De meerderheid van het Nederlandse middenbedrijf laat ook weten van plan te zijn meer personeel aan te trekken. Vier op de tien bedrijven zegt dat het hun prioriteit is om meer fulltime personeel aan te nemen, daarnaast is 17 procent van plan meer freelancers in te schakelen. Bij de werving van nieuw talent ligt ook een sterke nadruk op diversiteit. Anno 2018 speelt diversiteit voor 45 procent van de Nederlandse bedrijven een belangrijke rol in de werving, ten opzichte van 33 procent in 2017.