Supply Chain Magazine september 2016 – Strategie

INHOUDSOPGAVE SUPPLY CHAIN MAGAZINE 5, 2016

Verschijningsdatum: 2 september 2016

20  |  Profile Jeroen Eijsten

Jeroen Eijsten, Director Retail & Supply Chain bij Compass Group Nederland en in juni uitgeroepen tot Supply Chain Professional van 2016, is een food-man in hart en nieren. Zijn belangrijkste doelstelling binnen Compass Group is groei realiseren uit bestaande business. ‘Daar is in deze organisatie ruimte voor. Wij willen vooruit en we willen de beste zijn.’

26 |  Gij zult… het voortouw nemen

Alfons Willemsen, partner bij Involvation, ziet dat er veel wordt gesproken over supply chain-strategie. Hij stelt: ‘De behoefte is duidelijk, maar hoe kunnen we besluiten nemen binnen de supply chain als we er geen hebben? Supply chain professionals vormen hierin zelf het probleem omdat ze zich als Calimero blijven gedragen. Ze moeten het voortouw nemen.’

28 | Supply chain-strategie

Als bedrijven al een heldere bedrijfsstrategie hebben, is die maar zelden vertaald in een duidelijke supply chain-strategie. Belangrijke factoren voor een succesvolle strategie: kijk niet alleen naar de gerealiseerde omzet en winst, maar ook naar het benodigde kapitaal. En houd in de gaten in hoeverre projecten daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van de strategie.

40 |  Topposities vrouwen

Het aantal vrouwen werkzaam in topposities in de supply chain is dramatisch klein, blijkt uit onderzoek van Gartner. Vrouwen worden minder vaak gepromoveerd. Toch wachten Nederlandse supply chainvrouwen niet op de afdeling Human Resources of corporate initiatieven om leiderschapsrollen te krijgen. Ze treden zelf doortastend op.

Verder in dit nummer

10 | Nieuws

  • Jeroen Eijsten Supply Chain Professional 2016
  • Avebe wint The Fresh Connection 2016
  • Snelle groei van mega-distributiecentra

16 | Snapshots

De finale van de verkiezing van Supply Chain Professional 2016, met winnaar Jeroen Eijsten, en de lancering van de SCM Executive Club Europe in Londen zijn in drie pagina’s op de gevoelige plaat vastgelegd. Het eerste evenement vond plaats op de boot in Rotterdam, voor het tweede werd de Noordzee overgestoken naar het Diageo Customer Collaboration Centre in Londen.

36 | Strategie kompas

Slechts een op de vijf bedrijven, blijkt uit onderzoek van McKinsey, legt expliciet de link tussen strategie, productportfolio en vereiste resources, lees: supply chain management. Supply Chain Magazine heeft daarom een kompas ontwikkeld dat de juiste koppelingen tussen bedrijfsstrategie en inrichting van supply chains visualiseert.

38 | Facts & Figures

Klanten en opdrachtgevers zijn in negen van de tien gevallen de topprioriteit van CEO’s bij het vaststellen van de bedrijfsstrategie. Dat blijkt uit onderzoek van PwC in 2015. Andere topprioriteiten zijn de overheid en regelgevingsinstanties (69 procent), concurrenten en branchegenoten (67 procent) en werknemers/vakbonden (51 procent).

49 | Career moves: Sander van den Berg

Sander van den Berg is de nieuwe VP European Transport Operations bij ABB. Hij komt van DHL Global Forwarding, waar hij Head of Lead Logistics Provider Services EMEA was. Hij verruilt daarmee zijn standplaats Bazel voor het eveneens Zwitserse Baden. Het betekent anderhalf uur reizen, enkele reis.’

OVERIG

5 INDEX VAN PERSONEN & ORGANISATIES • 10 NEWS & BACKGROUND • 15 COLUMN MICHEL WINTER • 27 COLUMN EDWARD HEIJNEN • 43 CHECKLIST INDUSTRY 4.0 • 45 TOOLS AND TECHNOLOGY • 50 NEXT & ADVERTEERDERSINDEX