Supply Chain Magazine september 2014 – New Business

INHOUDSOPGAVE SUPPLY CHAIN MAGAZINE 5, 2014

20 | Profile Jeroen van Weesep

Voor speelgoedfabrikant Lego keerde het economische tij na een succesvolle transitie van productiegericht naar marktgericht denken. Als vice president supply and inventory planning Europe and Asia helpt Jeroen van Weesep die transitie in de supply chain te borgen en uit te bouwen. In juni werd hij uitgeroepen tot Supply Chain Professional 2014.

26 Vermenigvuldig uw skills

Het is voor bedrijven en werknemers niet genoeg om zich te verdiepen in het huidige nieuwe supply chain-netwerk, maar ze moeten een manier vinden om continu én snel te leren. Ze moeten hun benadering van leren veranderen naar zowel continu als uitdagend leren om zo betere leerlingen te creëren. Dat betoogt Stephanie Crowe van Manhattan Associates.

28 | Nieuwe omzetgenerators

Een nieuw product, een nieuwe markt of een nieuw kanaal: veel bedrijven zijn – al dan niet door de crisis noodgedwongen – op zoek naar nieuwe business. Het succes van die zoektocht staat of valt met het vermogen van die bedrijven om hun supply chain aan te passen aan de nieuwe business. Dat betekent dus investeren in de supply chain.

42 | RFID stuwt online omzet Wolky

Wolkyshop heeft dankzij een beperkte investering in RFID-technologie de voorraadbetrouwbaarheid op de winkelvoer zien stijgen tot 99,5 procent, wat heeft geleid tot extra online omzet. Ook de fabrikant van Wolky-schoenen gaat deze technologie implementeren, waardoor de voordelen in de supply chain nog verder toenemen.

Verder in dit nummer:

10 | Nieuws

• Nieuwe discussies na analyse NK Speed Docking
• Supply chain professionals tonen zich kwetsbaar
• Supply chain-strategie garantie voor bedrijfssucces

16 | Snapshots

Naast de door Jeroen van Weesep (Lego) gewonnen verkiezing Supply Chain Professional 2014 aandacht voor de Nederlandse finale van The Fresh Connection 2014. Het team van FrieslandCampina toverde – voor de tweede keer in drie jaar – de winnende aap uit de mouw en mocht de bijbehorende waardecheque in ontvangst nemen.

36 | Mindmap e-learning

Door grote ontwikkelingen in de wereld en in supply chain management moet leren als een continu proces worden gezien. Omdat daarnaast elke persoon en organisatie uniek is, is het ontwikkelen en implementeren van een effectief leerprogramma lastig. Supply Chain Magazine en Involvation hebben daarom een mindmap voor supply chain learning gemaakt.

40 | Facts & Figures

Uit onderzoek van KPMG in 2014 naar consumentenbusiness blijkt dat bij bedrijven investeringen in de supply chain het hoogst op de agenda staan: 42 procent noemt dit het belangrijkste investeringsgebied. Investeringen in internationale expansie (32%), data analytics (28%) en digitale strategie (eveneens 28%) volgen op gepaste afstand.

49 | Career Moves: Gert Geeve

Gert Geeve stapte – na het zien van een advertentie op LinkedIn – over van Huisman Equipment, waar hij manager logistics was, naar SBM Offshore. Daar is hij manager logistics & material control. ‘De offshore-industrie is een stoere mannenwereld en in de functie die ik er krijg, kun je enorm tekeer gaan om er wat van te maken.’

OVERIG

• 5 INDEX VAN PERSONEN & ORGANISATIES • 10 NEWS & BACKGROUND • 15 COLUMN BAS VOETEN • 27 COLUMN FRANK ROZEMEIJER • 38 OVERZICHT FINANCE-OPLOSSINGEN • 39 SELF-ASSESSMENT PRODUCTPORTFOLIO • 41 DEADLINE: HIGHLITE AUTOMATISEERT MAGAZIJN • 42 RFID STUWT ONLINE OMZET WOLKY • 46 TOOLS AND TECHNOLOGY • 50 NEXT & ADVERTEERDERSINDEX