Supply Chain Magazine Mei 2023 | Fulfilment

Supply Chain Magazine Mei 2023 | Fulfilment

De digitale editie van Supply Chain Magazine met het thema Fulfilment verschijnt op donderdag 4 mei voor digitale abonnees. Vrijdag 5 mei zal het gedrukte magazine bij abonnees op de deurmat vallen.

In dit nummer:

16 | Coverinterview met Martijn Derks, Global Supply Chain Resilience Director, Mars

Natuurrampen door klimaatverandering, geopolitieke instabiliteit, sustainability-wetgeving die in 2024 ingaat. De noodzaak is groot om supply chains transparant te maken en verregaand te flexibiliseren, zodat ze niet bij de eerste de beste tegenwind omwaaien, maar kunnen meebewegen. Mars creëerde er de functie Global Supply Chain Resilience Director voor, Martijn Derks vult deze in.

22 | De Preek: e-commerce control tower

Het is belangrijk dat (master)data in de systemen van de keten met retailers, logistiek dienstverleners en vervoerders volledig zijn gevuld met correcte data. Vervolgens is een onafhankelijke e-commerce control tower nodig om uiteindelijk te plannen en de executie te sturen, te monitoren en te rapporteren. Dat predikt Roland Slegers-Leijsten, CEO van DeliveryMatch.

26 | E-commerce moet kiezen

De omzet in e-commerce loopt terug, terwijl de logistieke kosten in snel tempo oplopen. Dat e-commerce-bedrijven daardoor in de knel komen, blijkt uit de oplopende verzend- en retourkosten. Is dit de correctie van het corona-effect? Of breekt er een nieuw tijdperk aan waarin iedereen harde keuzes moet maken? ‘Het echte verhaal is dat het online kanaal nog steeds niet echt winstgevend is.’

36 | Minder verpakkingsvoorraad

Bierproducent AB Inbev werkt met eigen supply chain planningtools, maar had geen goede oplossing voor het voorraadbeheer van verpakkingsmaterialen. Een telefoontje van start-up GenLots bracht uitkomst. De brouwer integreerde het AI-algoritme (artificial intelligence) van GenLots in de eigen tool en zette deze als eerste in Brazilië in. De voorraad verpakkingsmaterialen daalde er fors.

40 | 2050 wil impact maken

De mode-industrie is verantwoordelijk voor circa 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot en 20 procent van de wereldwijde afvalwatervervuiling. Waar de grote modemerken hooguit hier en daar wat aan greenwashing doen, zijn het de kleine merken die écht een verschil proberen te maken. Zoals 2050 Factory en het bijbehorende modemerk 2050 van Naz Kawan.

46 | Digital twins

Digital twins kunnen de Nederlandse maakindustrie een flinke oppepper geven. Ze bieden inzicht in nieuwe productiemethoden en zorgen ervoor dat die sneller kunnen worden opgeleverd. Maar ook tijdens de operatie is een digitale kopie van een productielijn van grote waarde: deze kan een productieplan simuleren, productiefouten analyseren en de onderhoudsbehoefte voorspellen.

Verder in dit nummer:

  • ChatGPT maakt supply chain planning voor iedereen toegankelijk
  • Zoektocht executives naar nieuwe talenten en vaardigheden
  • Complexiteit staat verduurzaming van de supply chain in de weg
  • Drie checklists over magazijnautomatisering, supply chain connectivity en flexibele warehousing
  • Facts & Figures: Fulfilment in Europa
  • Career Moves

Neem nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine om deze editie ‘Supply Chain Magazine Mei 2023 | Fulfilment’ niet te missen!