Supply Chain Magazine maart 2015 – S&OP

INHOUDSOPGAVE SUPPLY CHAIN MAGAZINE 2, 2015

Verschijningsdatum: 20 maart 2015

18 | Profile Harold Bol

Voor Harold Bol, director Supply Chain Planning & Configuration Management bij ASML, moet het product dat zijn bedrijf maakt ‘een bepaalde complexiteit hebben’ en moet de werkomgeving ‘inspireren’. ‘Bij ASML werken we met 87 nationaliteiten volgen de Nederlandse cultuur: direct, en de inhoud van je mening is belangrijker dan je status. Dat is fijn werken.’

24 | De Preek van Freek

Gij zult systemen vertrouwen en de uitkomsten accepteren. Dat predikt Freek Aertsen, professor in Supply Chain Management bij TiasNimbas Business School. Want mensen gebruiken informatie selectief en hebben hun ‘eigen perceptie van de wereld’. En dit leidt op zijn beurt weer tot structurele over- of onderschatting van de prognoses.

26 | Ruis frustreert S&OP-proces

Doordat bij veel bedrijven de forecast te wensen overlaat, ontstaat er ruis in de afstemming tussen Sales en Operations Planning. Een strak en helder proces, salesmensen met commitment, samenwerking met klanten en het vroegtijdig inplannen van acties en het leren van gemaakte fouten dragen bij aan een betere forecast.

34 | Operational Transparancy

‘Wat zijn de belangrijkste KPI’s waar jullie op sturen oftewel KPI’s waar je ’s nachts wakker van ligt of ’s ochtends het eerste naar vraagt?’ is een van de openingsvragen tijdens de roundtable Operational Transparancy for the Board, een initiatief van Supply Chain Magazine en Every Angle bij Walt Disney in Hoofddorp. De supply chain-directeuren waren meteen wakker.

Verder in dit nummer:

10 | Nieuws

• FrieslandCampina vergroot winst met 10 S&OP-hubs
• BAT betrekt Kuehne + Nagel en DHL bij S&OP-proces
• Steeds meer vraag naar multidisciplinaire professionals

17 | Snapshots

Futurumshop, een internationale internetshop voor fietsen, hardlopen en andere buitensporten, bezorgt op maat gemaakte fietsen die voor drie uur ’s middags zijn besteld nog dezelfde avond. Tijdens een bedrijfsbezoek wordt duidelijk dat bij e-commerce ‘alles’ draait om logistiek. Zelfs de muren in het hoofdkantoor zijn van gestapelde zeecontainers.

40 | Facts & Figures

Op welke terreinen heeft uw bedrijf significante verbeterkansen die leiden tot betere supply chain planning-resultaten? Uit onderzoek van SupplyChainDigest blijkt dat meeste bedrijven (ruim 61 procent) deze kansen zien in de nauwkeurigheid van de forecast. Sales & Operations Planning volgt op de voet met bijna 60 procent.

42 | Supply Chain Day

De kracht van samenwerken. Daar draait het om tijdens de door Supply Chain Media georganiseerde eerste editie van Supply Chain Day, 16 april in Scherpenzeel in het Awarehouse van tapijtfabrikant Interface. Op de agenda staan onder meer presentaties, workshops, een fabrieksbezoek en de start van de voorverkiezing Supply Chain Professional 2015.

49 | Career Moves: Jan Huijgens

Van koffie naar healthcare, het lijkt een hele andere wereld. Niet voor Jan Huijgens, die zijn baan als senior manager Logistics EMEA bij Starbucks Coffee Company inruilt voor die van associate director Integrated Logistics Procurement bij farmaceutisch bedrijf MSD. ‘De eisen die aan voedingsmiddelen worden gesteld, zijn bijna net zo stringent als in de farma.’

OVERIG

• 5 INDEX VAN PERSONEN & ORGANISATIES • 10 NEWS & BACKGROUND • 15 COLUMN MICHEL WINTER • 25 COLUMN HANS VAN DER DRIFT • 33 LEVERANCIERS S&OP-SOFTWARE • 39 CHECKLIST RESPONSIEVE PLANNING • 40 FACTS & FIGURES • 45 TOOLS AND TECHNOLOGY • 50 NEXT & ADVERTEERDERSINDEX