Supply Chain Magazine maart 2014 – S&OP

INHOUDSOPGAVE SUPPLY CHAIN MAGAZINE 2, 2014

18 | Profile Aafke Joosten

Aafke Joosten, director network supply management KLM, houdt niet van poeha. ‘Je moet je werk zo kunnen uitleggen dat je moeder het ook begrijpt.’ Op dezelfde ‘keep it simple’-manier werkt ze aan de uitrol van een nieuwe supply chain-visie die randvoorwaardelijk is voor de klantvisie van KLM: maatwerk voor de passagier.

24 | S&OP: simpel, niet gemakkelijk

Sales & Operations Planning lijkt een simpel middel om servicegraden te verhogen en voorraden en productiekosten te verlagen, maar nogal wat bedrijven krijgen het maar niet goed op de rails. Dat betoogt Jeroen Scheepers, senior consultant bij Involvation. Zonde, stelt hij: ‘Met een doordachte opzet en aanpak kan het potentieel van S&OP wel ten volle worden benut.’

26 | S&OP Poker

Sales & Operations Planning dwingt alle spelers in het bedrijf ertoe hun kaarten open op tafel leggen zodat een eerlijk spel van loven en bieden kan worden gespeeld. IT-systemen zoals ERP bieden vooral ondersteuning bij het vergaren van data zodat alle spelers inzicht hebben in elkaars kaarten. Maar Einstein zei het al: ‘God dobbelt niet.’

34 | Mediq in spagaat

Vergrijzing en een toename van het aantal chronische aandoeningen leiden tot forse druk op prijzen om de gezondheidszorg financierbaar te houden. Mediq, uitgegroeid tot een internationale speler in de zorgsector, zit hierdoor continu in een spagaat tussen het leveren van service aan patiënten en het kostenefficiënt leveren.

Verder in dit nummer:

10 | Nieuws

• De Renaissance van supply chain management
• Jaap Arts wint Nederlandse Scriptieprijs Logistiek 2014
• Niet iedere retailer hoeft omnichannel te zijn

17 | Snapshots

‘Mij zul je niet horen zeggen dat er maar één weg is naar geluk.’ Daarmee prikkelde dagvoorzitter Gino van Ossel zijn gehoor bij het evenement Kansen in Retail 2014 bij Vanderlande in Veghel. Arthur Bömer van Xenos vertelde in Veghel hoe het bedrijf zich voorbereidt op forse groei in Duitsland.

37 | Supply chain-volwassenheid

Niet elk bedrijf kan het nieuwe denken – de stap van logistiek denken naar supply chain-denken – van de grond krijgen. De mate van organisatievolwassenheid ligt hieraan ten grondslag. Om inzicht te krijgen in de volwassenheid van de organisatie hebben Supply Chain Magazine en Caroz het self-assessment organisatievolwassenheid ontwikkeld.

40 | Facts & Figures

Het grootste obstakel om S&OP te implementeren is (het gebrek aan) ondersteuning vanuit de directie. Dat geldt in 60 procent van de gevallen, blijkt uit de S&OP Pulse Check 2012. Andere grote obstakels zijn onder meer functionele silo’s in het bedrijf (44%), gevolgd door vaardigheden/beschikbaarheid personeel en procesdiscipline (beide 40%).

49 | Career Moves: Ardjan van der Blonk

Ardjan van der Blonk ruilt zijn functie van supply chain development manager bij Pearle Benelux in voor die van manager supply chain bij Prénatal Moeder en Kind. ‘Ik maak deel uit van het commercieel managementteam en denk actief mee over de formulestrategie. Daarmee kan ik mijn commerciële hart ophalen.’

OVERIG

• 5 INDEX VAN PERSONEN & ORGANISATIES • 10 NEWS & BACKGROUND • 15 COLUMN SJOERD EDEMA • 25 COLUMN TON DE KOK • 32 MINDMAP MEDTECH SUPPLY CHAINS • 34 REPORTAGE MEDIQ • 42 OVERZICHT S&OP-LEVERANCIERS • 45 TOOLS AND TECHNOLOGY • 50 NEXT & ADVERTEERDERSINDEX

>> Lees deze editie op iPad of Android