Supply Chain Magazine december 2016 – Digitalisering en advies

INHOUDSOPGAVE SUPPLY CHAIN MAGAZINE 8, 2016

Verschijningsdatum: 16 december 2016

22 | Profile Paul Claessens

Hoe maak je anno 2017 een logistiek concept voor toekomstbestendige moderetail in een omnichannel-omgeving? Bij WE Fashion werd Paul Claessens aangetrokken om essentiële beslissingen te nemen over in- dan wel outsourcing, het dc, voorraadbeheer en samenwerking met partners. ‘Denken in je eigen functionele domein is niet van deze tijd.’

28 | ‘Niet toeleveren, maar creëren’

De tijd is voorbij dat eindproducenten als enige de kennis in huis hebben om hun producten steeds slimmer te maken. Technologie is daarvoor te complex en te duur. Toeleveranciers moeten een deel van het onderzoek voor hun rekening nemen. De traditionele supply chain verandert daardoor in een waardeketen of een brain chain, betoogt Fred Bakker, co-auteur van ‘The Smartest Places on Earth’.

30 | Naar outside-in-denken

In tijden van elkaar snel opvolgende disrupties stellen bedrijven zich vaker de vraag: waar moeten we kijken voor de nieuwe technologieën en businessmodellen die onze markt gaan domineren? Daartoe stellen ze teams aan of zetten nieuwe functies op met één doel: tijdig signaleren en inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Outside-in-denken verdrijft inside-out-denken.

39 | Check, check, check

In dit nummer drie checklists met vragenlijsten die Supply Chain Media in samenwerking met partners ontwikkelde om uw bedrijfsvoering nader onder de loep te nemen. De eerste is een checklist voor het logistieke verzendproces van e-commerce; de tweede behandelt de optimale productiebeheersing en de derde doorloopt het Purchase-to-Pay-proces voor transport.

Verder in dit nummer:

10  | Nieuws

  • IFS: visualisatie zorgt voor ondernemen van actie
  • Interim Challenge nadert ontknoping
  • Bezorgmogelijkheden e-commerce stellen teleur

16 | Snapshots

Twee evenementen met de nodige overlap: Supply Chain Days op 1 en 2 november in Tilburg en de vakbeurs ICT & Logistiek, 2 en 3 november in Utrecht. In Tilburg sloegen studenten een brug naar de arbeidsmarkt, waar in Utrecht de disruptieve logistiek centraal stond. De belangrijkste overeenkomst: het draait om de contacten.

19 | Consultancy Map 2016-2017

De markt van supply chain consulting in Nederland groeit, net als vorig jaar. Dit komt duidelijk naar voren uit de jaarlijkse research door Supply Chain Magazine ten behoeve van de metrokaart over dit adviesterrein. Deze groei is volledig in lijn met het recente jaarlijkse onderzoek door Consultancy.nl, het online platform voor en over de adviesbranche.

41 | Facts & Figures

Betere supply chain management-beslissingen door grotere transparantie. Dat is het belangrijkste positieve gevolg van supply chaindigitalisatie. Dat blijkt uit de European A.T. Kearney/WHU Logistics-studie onder Europese bedrijven. Ook waren zij positief over de toegenomen supply chain management-flexibiliteit en de lagere voorraad- en magazijnkosten.

49 | Career Moves: Diederik Schneemann

Diederik Schneemann is de nieuwe Director Supply Chain & Procurement bij Mustad Hoofcare Group en was hiervoor Supply Chain Manager a.i bij Bier&Co en Supply Chain Director bij Jumbo Spellen. ‘Ik heb veel aandacht besteed om te bedenken wat ik echt zou willen in een nieuwe functie. Dat is een functie waarin ik te maken heb met alle facetten van de supply chain.’

OVERIG

5 INDEX VAN PERSONEN & ORGANISATIES • 10 NEWS & BACKGROUND 18 •COLUMN MICHEL WINTER • 29 COLUMN EDWARD HEIJNEN 39 CHECKLIST VERZENDPROCES E-COMMERCE • 42 CHECKLIST PRODUCTIEBEHEERSING • 43 CHECKLIST PURCHASE-TO-PAY-PROCES • 45 TOOLS AND TECHNOLOGY • 50 NEXT & ADVERTEERDERSINDEX