Supply Chain Magazine april 2017 – Digitale Transformatie

INHOUDSOPGAVE SUPPLY CHAIN MAGAZINE 3, 2017

Verschijningsdatum: 28 april 2017

20 | Profile Norbert Romeijn

Norbert Romeijn werd in 2015 de eerste Europese directeur Inkoop & Logistiek bij Yokogawa Europa. Zijn opdracht: inkoop en supply chain transformeren van een transactioneel ingerichte naar een strategische, waarde toevoegende organisatie die bijdraagt aan de verbetering van de financiële positie van het bedrijf.

26 | Gij zult… voorbeelden volgen

Supply chain management is niet langer louter het leveren van de juiste kwaliteit tegen laagste kosten en een afgesproken serviceniveau. Het is tijd om, net als ‘lichtende voorbeelden’ Adidas en Amazon, technologie in te zetten om verkopen te stimuleren, bezweert Carlos Cordón, LEGO-professor in strategy en supply chain management bij IMD in Lausanne, in zijn preek.

28 | Digitaliseren is anders denken

Digitalisering van de supply chain staat hoog op elke bedrijfsagenda, maar vergt vooral anders leren denken. De wijze waarop we onze ketens inrichten en besturen, ondergaat grote veranderingen door de opmars van nieuwe technologieën. Niemand twijfelt eraan dat we hiermee aan de slag moeten. De grote vraag blijft: hoe pakken we dat aan?

44 | Supply Chain Professional 2017

Eén ding is duidelijk na de voorverkiezing van Supply Chain Professional 2017: de drie kandidaten zijn aan elkaar gewaagd. Zowel Pieter Franssen (Diversey Care), Marc Vogels (Mead Johnson) als Anouk Wissink (Koninklijke Vezet) zijn erin geslaagd hun supply chains beter te laten presteren. Daarmee heeft het vakgebied binnen hun bedrijven aan belang gewonnen.

Verder in dit nummer:

10 | Nieuws

  • Supply Chain Day: meer distributieopties door digitalisering
  • Trend: medische sector investeert in logistiek vastgoed
  • Marc van het Bolscher Logistiek Manager van het Jaar 2016

14 | Snapshots

Foto-impressies van de Supply Chain Day 2017, de voorronde van de verkiezing Supply Chain Professional (p15), beide georganiseerd door Supply Chain Media, en de workshop e-commerce van XPO Logistics (p16). Bij de laatste bouwden de deelnemers letterlijk aan de toekomst en lieten zich daarbij onder meer inspireren door een perceptueel manipulator en een popart-kunstenaar.

38 | Visual Logistics 4.0

Het Internet of Things (IoT) en digitalisatie dringen steeds meer door in het warehouse. In analogie met de van oorsprong Duitse term Industry 4.0 (voor digitalisering van productie) ontwikkelt zich nu ook Logistics 4.0. Supply Chain Magazine heeft de verschillende technologieën en de praktische toepassing ervan in en rondom het warehouse gevisualiseerd.

43 | Media

Het lijkt een contradictie: boeken die het thema digitalisatie behandelen. Supply Chain Media bespreekt er drie, met vier en vijf sterren gewaardeerd: het trendboek ‘De digitale transformatie’, het omkeerboek ‘Mastering the Internet of Things + Disrupted’ en de bundeling businesscases in ‘Strategy is Digital, How Companies Can Use Big Data in the Value Chain’.

53 | Career Moves

Eric-Jan Heling ‘volgt zijn gevoel’ en heeft zijn functie van Director Supply Chain and Operations bij Philips Lighting verruild voor die van Director Operations Portfolio Management bij ASML. ‘Ik herkende een signaal bij mezelf tijdens het laatste jaar dat het goed was om verder te kijken. De positie bij ASML is perfect: deze rol combineert strategie en executie van de strategie.’

Overig

5 INDEX VAN PERSONEN & ORGANISATIES • 10 NEWS & BACKGROUNG • 17 CHECKLIST SHIPMENT MANAGEMENT • 27 COLUMN EDWARD HEIJNEN • 41 SELF-ASSESSMENT E-FULFILMENT • 47 CHECKLIST STRATEGISCH WAREHOUSEMANAGEMENT • 49 TOOLS AND TECHNOLOGY • 54 NEXT & ADVERTEERDERSINDEX