Supply chain kleding nog niet transparant

moderne slavernij

Vier jaar na het instorten van kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh, waarbij ruim 1100 mensen om het leven kwamen, zijn de supply chains van het gros van de grootste internationale kledingmerken nog steeds niet transparant. Dat blijkt uit de Fashion Revolution Transparancy Index 2017.

De internationale organisatie Fashion Revolution pleit voor meer transparantie in de kledingindustrie, voor zowel de arbeidsomstan-digheden als de milieugevolgen. Matthijs Kettelerij noemt in het AD van 25 april 2017 de resultaten ‘schokkend’. ‘Zelfs de merken die het best uit de bus komen, zoals H&M, Adidas, Gap en Puma, hebben nog een lange weg te gaan. Als een bedrijf de simpele vraag wie zijn kleding maakt niet kan beantwoorden, heb je als consument geen idee of je meebetaalt aan uitbuiting, schending van mensenrechten en milieuvervuiling.’

In Nederland ijvert ook minister Ploumen van Buitenlandse Handel voor openheid in de kledingbranche. Vorig jaar sloot ze met 55 Nederlandse bedrijven een convenant om zo tot een duurzamere productieketen te komen. Volgende maand wordt een lijst gepubliceerd van alle fabrieken waar de deelnemende bedrijven hun kleding laten naaien. Het gaat naar verwachting in totaal om enkele duizenden locaties. Welk bedrijf precies op welke locatie produceert, blijft vooralsnog echter onduidelijk. Zoveel openheid blijkt nog een stap te ver voor bedrijven als Hema, We en Zeeman.

Inkoop gebruikte grondstoffen

In totaal 32 bedrijven uit binnen- en buitenland – waaronder Benetton, C&A, Esprit, Gap, Marks & Spencer, The North Face en Timberland – geven inmiddels wél inzicht in gegevens van de fabrieken waarvan zij gebruikmaken. In 2016 waren dit er slechts vijf. Geen enkel merk publiceert echter waar de gebruikte grondstoffen worden ingekocht. Wel kan geconstateerd worden dat na de ramp in Rana Plaza zaken als veiligheid en arbeidsomstandigheden in de textielfabrieken in Bangladesh inmiddels flink verbeterd zijn, menen organisaties als Fashion Revolution en de Schone Kleren Campagne.