Supply chain expats: Stefan van Dalen in Duitsland

Supply Chain Magazine maakte in het een serie miniportretten van in het buitenland werkzame Nederlandse supply chain professionals. Stefan van Dalen is vice president divisional logistics bij Bosch Power Tools in Duitsland. ‘Ik ben in eind 2004 door de CFO van de Bosch-divisie Power Tools gevraagd voor een positie in het Power Tool-hoofdkantoor in Leinfelden, vlakbij Stuttgart airport. Eind april ben ik verhuisd naar Stuttgart en 1 mei 2015 begonnen als director logistics met de verantwoordelijkheid voor Warehousing, Transport, Import en Export.’

 

Rol supply chain

‘Deze afdeling heeft meerdere taken: vastleggen van SCstrategie; definiëren van material flow van fabrieken naar de handel en consumenten via onze, meerendeels geoutsourcede warehouses; dagelijkse follow-up van leverperformance van de warehouses en transporteurs wereldwijd; identificeren en doorvoeren van performance- en kostenverbeteringsprojecten; rapportage van KPI’s aan de directie en organisatie, en verantwoordelijkheid voor availabillity of goods, SC cost en inventories.’

Nederlandse invloed

‘Bij het bezetten van een functie is het vaak de vraag: wat zijn de challenges in de komende jaren, wie kan dat het beste en is ook beschikbaar? De twee challenges hier waren enerzijds de kosten significant reduceren en anderzijds een consistente globale SC-setup te realiseren. Aangezien dit veel communicatie en openheid vereist, heeft een Nederlander daar een voordeel. Daarnaast zijn Nederlanders pragmatisch, hands-on en resultaatgeoriënteerd wat zeer gevraagd is.’

Cultuurverschillen

‘Er zijn grote verschillen tussen de Nederlandse en Zuid-Duitse cultuur. Medewerkers zijn zeer kwaliteitgeoriënteerd. Liever 110% juist dan 80%, gaat natuurlijk ten koste van snelheid. In Duitsland promoveert vaak diegene die ook inhoudelijk  dat vakgebied goed beheerst en dat resulteert erin dat er zeer inhoudelijk wordt gemanaged en voorstellen van de ‘baas’ niet snel ter discussie staan. In Nederland wordt meer relationeel gemanaged op basis van vertrouwen en minder controle.  Communicatie is in Nederland zeer open met humor en in Duitsland veel formeler en een strikte scheiding tussen zakelijk en privé.’

Toekomst

 

‘Ik doe deze functie sinds 2010 met veel plezier en ieder jaar weer nieuwe challenges. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld een project met McKinsey gedaan naar SC Segmentation, is distributie in Afrika een focus evenals IoT (Internet of Things). Je weet kortom nooit wanneer je voor een volgende functie wordt benaderd. Afhankelijk van verschijnen van het interview kan ik meer zeggen!’