Supply Chain Expats: Kees-Jan van Wees in Singapore

Supply Chain Magazine maakte in het een serie miniportretten van in het buitenland werkzame Nederlandse supply chain professionals. Kees-Jan van Wees is business group director plan & deliver bij FrieslandCampina in Singapore: ‘Nederlanders zijn sterk in het totaaloverzicht, en focusseren niet alleen op één onderdeel. Het gaat hen om het integrale beeld.’

Kees Jan van Wees

Van Wees is in Singapore geland na voor FrieslandCampina in Thailand Operations Director te zijn geweest. Daarvoor was hij verantwoordelijk voor het FrieslandCampina corporate department Milk Valorisation & Allocation in Amersfoort in Nederland. FrieslandCampina besloot om de supply chain activiteiten voor Azië, waaronder Plan & Deliver, te concentreren in Singapore. Singapore is het regionale kantoor voor de business group FrieslandCampina Consumer Products Asia.
In Azië heeft FrieslandCampina productiebedrijven en kantoren in zeven landen (Filippijnen, Vietnam, Hong Kong, China, Thailand, Malaysia en Indonesia). FrieslandCampina realiseert wereldwijd een omzet van 11,3 miljard euro. De business group Consumer Products Asia is goed voor een omzet van bijna 2,4 miljard euro en is een van de vier business groups van FrieslandCampina.

Rol supply chain

‘De supply chain-afdeling die in Singapore is gevestigd, heeft de overkoepelende verantwoordelijkheid voor alle logistieke, sourcing en manufacturing activiteiten in de regio. Ikzelf doe het logistieke deel, die wij Plan & Deliver noemen (naar het SCOR model). Vanuit de logistieke discipline leiden wij de S&OP-processen in de werkmaatschappijen en overkoepelend voor de regio per category. Verder is het voorraadmanagement in onze handen en sturen wij de warehouses in de regio aan, met de daaraan gekoppelde distributie (door 3PL). Ook intercompany-stromen op basis van asset-optimalisatie behoren tot onze kernverantwoordelijkheden.’

Nederlandse invloed

‘Totaaloverzicht over de gehele zuivelketen, ‘from gras to glass’ in het geval van FrieslandCampina. Dat is ook mijn antwoord voor overige Nederlanders in de supply chain worldwide. Een totaal overzicht, en niet alleen focussen op een onderdeel. Het integrale beeld.’

Cultuurverschillen

‘Ten eerste is er een FrieslandCampina-cultuur. Die is in Azië niet anders dan in de rest van de wereld waar wij actief zijn. Een cultuur die erop gericht is om samen ‘het meeste uit melk te halen’. Voor de consument, de onderneming en de leden-melkveehouders. Gebaseerd op onze key accountabilities en key values.
Ten tweede is de Aziatische cultuur meer gericht op vertrouwen, gebaseerd op een relatie, waarin je moet investeren. Het is een voorwaarde, wat het alleen maar meer uitdagend en interessant maakt.  Het ‘meelopen’ is het interessante en op die manier de functie invullen. Zeer interessant.’

Toekomst

‘Wij zijn ons 4e buitenlandjaar nu begonnen. Dit wil zeggen dat we waarschijnlijk over de helft zijn. ‘