Supply chain expats: Henk van Klompenburg in Zuid-Afrika

In het rijtje tulpen, kaas en klompen misstaat de Nederlandse supply chain professional niet als vermaard exportproduct. Supply Chain Magazine maakte een serie miniportretten van in het buitenland werkzame Nederlandse supply chain professionals. Heineken zond Henk van Klompenburg uit om de rol van Supply Chain Director Heineken in Kaapstad (Zuid-Afrika) te vervullen. Hij is daar verantwoordelijk voor inkoop, productie, planning en distributie.

 

Nederlandse invloed

‘Binnen Heineken zijn er relatief veel Nederlanders verantwoordelijk voor Supply Chain in het buitenland, doordat het hoofdkantoor en de roots van Heineken Nederlands zijn. Daarnaast is het een feit dat Heineken open staat voor ambities en medewerkers stimuleert om in nieuwe omgevingen een volgende uitdaging aan te gaan. Daarnaast denk ik persoonlijk dat Nederlanders avontuurlijk zijn ingesteld en geïnteresseerd in het ‘vreemde’  – ze beheersen de talen en zijn geïnteresseerd in nieuwe culturen, nieuwe mensen en uitdagingen en kunnen goed omgaan met diversiteit in organisaties.’

Cultuurverschillen

‘Elk land en cultuur is anders en heeft zijn eigen kenmerken, opleidingniveaus en historische achtergronden. In ontwikkelingslanden dien je rekening te houden met het gegeven dat uitbesteden van activiteiten anders verloopt dan in Nederland – professionaliteit, kwaliteit, verantwoordelijkheid, risico en kosten, contractcondities naleven – het niveau van toeleveranciers over het algemeen lager is, samenwerken in teams binnen en buiten bedrijf anders en/of meer diplomatiek verloopt, meer aandacht besteed moet worden aan het opbouwen van kennis, context en leadership, welke in Nederland als uitgangspunt wordt beschouwd. Implementatie van acties kost meer tijd en aandacht.’

Toekomst

‘Binnen Heineken roteren wij tussen de drie en vijf jaar, ik ben nu bijna vier jaar werkzaam in Zuid-Afrika, hiervoor vier jaar in Ghana en vier jaar in Egypte. Mijn volgende buitenlandse stap moet een goede uitdaging zijn, waar ik waarde voor Heineken kan toevoegen en een betere organisatie en bedrijfsvoering kan achterlaten en waar in dat betreffende land nog geen lokaal talent op supply chain-managementsniveau of intern opgeleid of extern te recruiten is.’