Supply Chain Commerce? Waar slaat dat op?

‘Jullie zijn toch van die WMS-oplossing? Waar slaat die kreet Supply Chain Commerce dan op?’ Deze vraag kwam van een oude bekende die mij aanklampte tijdens de vakbeurs ICT & Logistiek. Ik probeerde hem uit te leggen welke ontwikkelingen retailers, groothandels en producenten/merkeigenaren doormaken. Het gevolg was een interessant gesprek over de noodzaak van bedrijven om hun klanten op elk moment en op elke plek op hun wenken te bedienen.

 

 

Urban: ‘Al onze klanten ondervinden momenteel de consequenties van een markt in transitie. In dit internettijdperk verwacht de consument dat hij op ieder moment op iedere plek op zijn wenken kan worden bediend, anders koopt hij zijn producten bij een ander. Bedrijven die dit proces beheersen, verkopen minder vaak nee en zien hun omzet op een winstgevende manier groeien.’

Oude bekende:  ‘Dat is makkelijker gezegd dan gedaan met alle verschillende verkoop- en distributiekanalen die retailers vandaag de dag moeten inzetten om te overleven. Hoe moeten ze dat in hemelsnaam aanpakken?’

Urban: ‘Om te beginnen heb je een overzicht nodig van de volledige voorraad die je in alle ontkoppelpunten in de keten hebt.’

Oude bekende: ‘Dat betekent dus alle voorraad in de distributiecentra en onderweg naar die centra?’

Urban: ‘Jazeker, maar ook de voorraad bij je leveranciers. Dat is zeker van belang als je een groot assortiment wilt aanbieden zonder alle producten zelf op voorraad te willen leggen. En denk ook aan de voorraad in de winkels.’

Oude bekende: ‘Maar alleen inzicht in voorraad levert je nog geen extra omzet op.’

Urban: ‘Dat klopt. De kunst is om alle voorraad real-time ter beschikking te stellen voor verkoop aan klanten. Vervolgens is het zaak om middels een ordermanagementsysteem per order de betreffende voorraad te reserveren en de optimale fulfilmentroute te kiezen. Het moet daarbij niet uitmaken via welk kanaal een order wordt geplaatst.’

Oude bekende: ‘Juist, en dan zijn we weer terug bij jullie WMS-oplossing. Daar worden al de orders zeker naar toe gestuurd.’

Urban: ‘Ja natuurlijk, maar ook naar de leveranciers van de producten die niet in het eigen distributiecentrum op voorraad liggen. Voor kleine leveranciers kunnen we de orders zelfs op een portal plaatsen zodat hij ze kan verpakken en versturen volgens onze instructies en direct de benodigde documentatie kan printen zoals een factuur of een retourbon. En eventueel kunnen orders ook in een winkel worden afgehandeld. Denk aan een online order die in het distributiecentrum wordt gepickt en naar de winkel wordt gestuurd om opgehaald te worden, bijvoorbeeld omdat de klant het product nog even wil bekijken. Zodra de doos in de winkel arriveert en wordt gescand, krijgt de klant automatisch bericht dat zijn order klaar staat.’

Oude bekende: ‘Dat klinkt leuk, zo’n oplossing, maar het winkelpersoneel zit doorgaans niet te wachten op allerlei complexe systemen en handelingen.’

Urban: ‘Toch draait deze oplossing inmiddels in meer dan tweeduizend winkels. Alle verkoopmedewerkers, niet alleen in winkels maar bijvoorbeeld ook in een callcenter, kunnen op ieder moment een order registreren, inzien en wijzigen. Dat stelt een winkelmedewerker in staat om een verkoop veilig te stellen, zelfs als het product niet in de winkel ligt.’

Oude bekende: ‘Allemaal leuk en aardig, maar de implementatie van dit soort oplossingen is doorgaans een hel. Ik neem aan dat jullie al die systemen hebben geïntegreerd?’

Urban: ‘Niet echt. Alle oplossingen zijn onderdeel van één technologisch platform waardoor we de modules niet meer hoeven te integreren. Alle oplossingen delen dezelfde database, dezelfde user interface, dezelfde services etc.’

Oude bekende: ‘Dat klinkt als een soort ERP voor de supply chain.’

Urban: ‘Vergelijk ons alsjeblieft niet met een ERP-systeem. Het idee van ERP is dat alle bedrijfsprocessen geautomatiseerd kunnen worden zonder allerlei – best of breed – oplossingen te integreren. De werkelijkheid is weerbarstiger, met als gevolg dat veel bedrijven nu hun ERP-systeem alsnog moeten koppelen aan andere systemen. Bijvoorbeeld om de uitdagingen op het gebied van omnichannel retailing te kunnen aangaan.’

Oude bekende: ‘Mmh, je punt is duidelijk. Ik geloof dat ik maar eens ga praten met de collega’s op onze e-commerce afdeling.’

Urban van Loon, senior business consultant, Manhattan Associates