Supply chain 2015: stoelendans en doorbraak van apps

Martijn ColumnHoe zag 2014 eruit? Wat waren mijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten? En wat gaat 2015 de markt van supply chain management brengen? Dat vroeg zakenrelatie Michel van Buren (van BLMC) mij half december.

Supply chain trend in 2014

Ik zie dat bedrijven supply chain management steeds meer als een strategische bezigheid zien, niet alleen om kosten te besparen maar ook om nieuwe, vaak internationale markten beter te bedienen. Op dit moment echter moeten veel bedrijven vanwege de snel veranderende markt grote wijzigingen in hun organisatie doorvoeren.

Dit betekent dat ook de rol van de zittende supply chain directeuren vaak moet veranderen. Niet alle supply chain directeuren zijn in staat om daarin mee te gaan. Het gevolg is dat op dit moment een ware stoelendans van supply chain directeuren plaatsvindt. Regelmatig krijg ik van mij bekende supply chain directeuren te horen dat zij weer ‘in de markt’ zijn.

Juridisering van de business

Mijn persoonlijke hoogtepunt in 2014 waren de zeer enthousiaste reacties op mijn presentaties over bedrijfs- en supply chain strategie en de noodzakelijke communicatie hierover in een mindmap. Deze presentatie sloeg behalve als opening op de Nederlands Inkoopdag in Nieuwegein ook zeer goed aan in Parijs, Frankfurt en Istanbul. Inmiddels geef ik ook betaalde workshops aan supply chain professionals bij twee Amerikaanse multinationals en ben ik uitgenodigd om gastcolleges te geven aan universiteiten in Hamburg en Istanbul.

Het dieptepunt van vorig jaar is wat mij betreft de juridisering van de business. Bedrijven stappen steeds sneller naar de rechter om hun gelijk te krijgen. Zelf heb ik meegemaakt dat een softwareleverancier dreigde met juridische stappen omdat deze het niet eens was met onze analyses. En de vaste cartoonist van Supply Chain Magazine heeft dit jaar een rechtszaak verloren omdat een cartoon van hem over een advocaat (in een Limburgs dagblad) verkeerd geïnterpreteerd zou kunnen worden. Hierdoor komt de vrijheid van meningsuiting echt in gedrang.

Uber en supply chain apps

Als belangrijkste verwachting zie ik de doorbraak van apps in de supply chain. De app Uber om een taxi te bestellen zal echt voet aan de grond krijgen en zich vervolgens vertalen in varianten voor de supply chain. Nestlé heeft naar aanleiding van een idee voor procesverbetering van één van de 36.000 supply chain medewerkers een app gerealiseerd onder de naam My Order. Hiermee kan iedereen, zowel intern als extern, de status van orders volgen. Internet maakt het delen en verbinden van informatie mogelijk, en dat zal tot nog veel meer zakelijke online applicaties leiden. Intermediairs die geen transparantie leveren zullen daardoor overbodig worden.