Succesvolle managers kennen hun rol in een S&OP-overleg

De virtuele game The Fresh Connection die binnenkort van start gaat vertoont grote overeenkomsten met een Sales & Operations Panning (S&OP)-overleg. ‘In teams die excelleren in de game, weten de teamleden wat hun rol is’, zegt Alfons Willemsen van adviesbureau Involvation.

Een team in The Fresh Connection bestaat uit vier personen die elk een afdeling vertegenwoordigen: Sales, Operations, Purchasing en Supply Chain. Het overleg dat deze personen met elkaar hebben vertoont sterke overeenkomsten met de praktijk. Ze hebben inzicht in elkaars informatie, maar elke persoon neemt besluiten voor zijn eigen rol.

Politiek

‘Teams waarin spelers zitten die voor hun eigen gewin gaan, zullen nooit een goed resultaat behalen’, legt Willemsen uit. Het winnende team van vorig jaar, FrieslandCampina, ontdekte dit al snel. ‘We zagen dat een hoge individuele score niet betekent dat het team als geheel hoog scoort’, zei Chris Mangnus, die de rol van vice president Purchasing in het team vervulde, al eerder in Supply Chain Magazine.

Individuele winst is gezamenlijk verlies. Het is dus de kunst om het bedrijfsbelang boven het individuele belang te stellen. ‘Dat is in de werkelijkheid niet anders. In de dagelijkse praktijk komt er echter ook nog vaak politiek bij kijken’, zegt Willemsen van Involvation.

Silo’s

De grote vraag bij een S&OP-overleg is welke zaken je bespreekbaar moet maken. Elk besluit heeft in meer of mindere mate impact op de totale supply chain. ‘Je moet goed kunnen inschatten wat de invloed van je besluit is op de andere disciplines. Silo’s moeten dus worden afgebroken. Er zijn teams die alles willen bespreken, maar die komen in tijdnood. Dat kan in de dagelijkse praktijk ook niet. Routinebeslissingen moeten vooral routinebeslissingen blijven’, meent Willemsen.

Volgens hem kennen in goede teams de spelers hun rol. ‘Er heerst een bepaalde rust en de teamleden weten precies wat ze met hun collega’s moeten bespreken en welke beslissingen ze zelf kunnen nemen’, aldus Willemsen.

Landencompetitie

Inmiddels is The Fresh Connection-competitie uitgerold naar 13 landen wereldwijd.  De winnaars van elke landelijke competitie spelen tegen elkaar. Willemsen: ‘We voegen in deze wereldfinale van de competitie wat extra elementen toe, die de game nog interessanter maken. Zo moesten de teams afgelopen jaar interviews houden met een mogelijke nieuwe logistiek dienstverlener of  konden ze samen met andere teams investeren in nieuwe technologie.’ Nieuwe landen dit jaar zijn Amerika, India, Nieuw Zeeland en een aantal landen in Zuid-Oost-Azië (Maleisië, Thailand, Singapore, Indonesië, Vietnam)  spelen als een groep mee.

The Fresh Connection gaat op 28 februari 2013 van start. Inschrijven is nog mogelijk. Meer informatie op www.thefreshconnection.nl.