Succes luxe Duitse automerken dankzij strakke regulering productie

De premium auto’s van Mercedes, BWM en Audi hebben beperkt last van de crisis. Vooral BMW weet zijn auto’s zeer winstgevend te fabriceren, is flexibel in de productie en is innovatief. Bijvoorbeeld met de komst van de carboncarrosserie en elektrische auto’s. Dat zegt hoogleraar automarkt Ferdinand Dudenhöffer van de universiteit van Duisburg-Essen in het FD van 29 maart 2013.

Dat dit soort prijzige automerken het relatief goed doen, is mede te danken aan een strakke regulering van de productie. Bij Mercedes, Audi en BMW wordt alleen een wagen gemaakt als een klant er een in de showroom heeft besteld. Er komen dus niet onnodig veel auto’s op de markt, en dus kunnen de nieuwprijs en de tweedehandsprijs hoog blijven.

Vooral leasemaatschappijen en fleetowners vragen om een goede restwaarde, aangezien ze na een jaar of drie/ vier de auto toch weer moeten verkopen. Autofabrikanten van premium merken kijken daarom wel uit om geen serie auto’s met onevenredig forse kortingen tegelijk in de markt te zetten.