Studenten buigen zich over tv-productie Samsung

Maar liefst 75 studenten van de Academie stedenbouw, logistiek en mobiliteit van NHTV in Breda zijn vanaf 6 september 2016 aan het werk als ‘consultant’ voor Samsung Electronics Logistics Services. Ze buigen zich twintig weken lang over een heuse businesscase over de supply chain van de televisies van het Koreaanse elektronica-bedrijf. ‘Het project vraagt veel van de studenten. Ze moeten samenwerken, afstemmen en consensus bereiken. Voor ons een mooie proeftuin om talent te ontdekken dat bij Samsung past’, zegt Diederik Brand, director HR, Sourcing & Development, Legal bij Samsung Electronics Europe Logistics.

Door Marieke Lenstra

De samenwerking met Samsung is onderdeel van een nieuwe minor voor de vierdejaars hbo-studenten Logistiek van NHTV in Breda. Initiatiefnemer is Robert van der Waal, director Logistics Operations bij Samsung Electronics SDS Europe (foto). ‘NHTV is een preferred supplier als het gaat om jong talent. We hebben binnen Samsung verschillende voorbeelden van NHTV-talenten die succesvol zijn en stappen maken binnen het bedrijf’, zegt Van der Waal, die zelf ook tot die categorie behoort.

Een tekort aan aanbod voor stagiairs heeft Samsung zeker niet. ‘Maar als je niet mee blijft gaan, dan mis je de afslag. We verwachten waardevolle feedback van 75 consultants. Het laatste jaar van hun studie werken ze dus eigenlijk al voor Samsung en we zitten er dagelijks naar te kijken. Een goede manier om talent te ontdekken’, verklaart Van der Waal waarom Samsung hier veel tijd en energie in steekt. ‘Bovendien zijn het jonge mensen die anders denken en heel frisse, aparte ideeën hebben die ons in de toekomst verder gaan helpen.’

Voor studenten is de businesscase interessant omdat ze niet alleen klassikaal les krijgen, maar dicht bij de werkelijkheid komen te staan. In deze minor kunnen ze hetgeen ze in de eerste drie jaar hebben geleerd in de praktijk brengen. Van der Waal: ‘Werken is veel meer dan hard skills en academische kennis. Je moet leren werken, organisational awareness hebben en gevoel ontwikkelen voor cultuur. Als je niet bij machte bent om een goed verhaal over de bühne te krijgen, dan krijg je ook niets voor elkaar. Als je gaat solliciteren, heb je de hard skills nodig om een gesprek te krijgen, maar ín het gesprek moet je overtuigen waarom jíj de beste kandidaat bent. Dus om de baan daadwerkelijk te krijgen, heb je soft skills nodig.’

Draagvlak

Van der Waal had zelf niet zoveel moeite zijn collega’s te overtuigen om in dit project te participeren. ‘Niemand hoefde er lang over na te denken. Het is gewoon ontzettend leuk om te doen’, reageert Lars Breedveld, director European Operations bij Samsung SDS Europe. ‘We kunnen stagiairs makkelijk faciliteren. In Delft hebben we er al een aantal gehad. Er wordt ook echt wel wat van ze gevraagd. Stagiairs moeten uiteindelijk hun presentatie geven aan de president van Samsung Electronics Logistics Services in Europa. Dan moet je wel iets opgeleverd hebben.’

‘We doen dit om onze naam op logistiek gebied op de kaart te zetten. Daarnaast willen we graag aanwas hebben van onderen, dat hoort bij onze succession planning. Na twee, drie jaar kunnen ze een stap maken. We hebben inderdaad geen 75 nieuwe studenten nodig. Als er vier tot acht high potentials tussen zitten, dan is het voor ons de investering waard. Bij de kick-off moeten ze een non-disclosure agreement tekenen omdat ze met real-life data werken. Dat geeft een serieuze lading aan het project. Er is geen betere manier om het kaf van het koren te scheiden’, licht Brand vanuit HR-perspectief toe. ‘Het zal me niets verbazen als we aan het eind van het traject los van elkaar dezelfde mensen aanwijzen’, voegt Van der Waal eraan toe.

Groei in de televisiemarkt

In de aangeboden businesscase wil Samsung sterk groeien in de consumenten-elektronicasector en daarbij is de televisiemarkt een van de speerpunten. Aan de hand van een aantal specifieke opdrachten en scenario’s wordt de dagelijkse werkelijkheid bij Samsung nagebootst. Met een geanonimiseerde dataset, die gegevens over leveringen, locaties, tarieven en hoeveelheden bevat, dienen de studenten – die acteren als consultants – eerst de huidige supply chain in kaart te brengen. Vervolgens krijgen ze druppelsgewijs additionele informatie om een nieuwe, geïntegreerde supply chain te definiëren die beter aansluit bij de wensen van de klant, die effectiever is dan de huidige en klaar is om aan de verwachte groei te kunnen voldoen.

Onderwerpen als de ideale productie- en assemblagelocaties, de mix van transportmodaliteiten, duurzaamheid en kostenoptimalisaties zullen aan de orde komen, alsmede de omstandigheden op de lokale arbeidsmarkt, de bedrijfsethiek en IT-systemen. ‘We hebben in Breda een zogenoemde war room ingericht vanwaar de studenten hun informatie zullen ontvangen. Ook zijn er in totaal vier terugkomdagen waarbij de studenten verslag moeten doen aan Samsung over de voortgang van het project’, laat Ruud Weijmans van NHTV weten. ‘Dan worden de praktijksituaties onder de loep genomen en vindt er directe terugkoppeling plaats van de consultants naar de verschillende managers van Samsung. Zo geven wij als ondernemende hogeschool invulling aan projectgestuurd onderwijs’, aldus Weijmans, die meent dat NHTV zich hiermee wezenlijk onderscheidt in het supply chain-onderwijs.

Tot slot geven enkele gastsprekers ook nog masterclasses over de uiteenlopende onderwerpen om de studenten gedurende de looptijd van het project extra te motiveren en uit te dagen. Zo zal een directielid van de Efteling een gastcollege geven over storytelling en zal Martijn Lofvers van Supply Chain Media een betoog houden over de toekomst van supply chains. Om te beginnen brachten de studenten op 6 september een bedrijfsbezoek aan het Europese distributiecentrum van Samsung in Tilburg en daarna vond in Breda de officiële aftrap van het project plaats.