Storytelling brengt de supply chain-strategie tot leven

Een supply chain strategie is niets waard als de medewerkers die niet navolgen. Storytelling kan helpen om de strategie tot leven te brengen. ‘Wil je mensen inspireren? Begin dan bij jezelf’, adviseert Merthe Tiemensma, specialist in storytelling. Zij raakte een gevoelige snaar tijdens het Supply Chain Excellence Leadership Platform (Scelp). ‘De meest inspirerende mensen zijn degenen die zelf geïnspireerd in hun werk of in hun vak staan.’

Tiemensma kreeg als HR-directeur van KPN de opdracht om de bedrijfsstrategie over te dragen op 5000 medewerkers. Een lastige klus, merkte ze. ‘Medewerkers zijn niet geïnteresseerd in omzet en in EBITDA. Kijk ook naar de grote mate van disengagement waarmee veel organisaties kampen. Waarom hebben zoveel mensen last van een burn-out of bore-out? Omdat wij als managers voor hen bedenken hoe zij moeten lopen. Daarmee gaat heel veel potentieel verloren.’

Zeker ook voor supply chain managers is storytelling een belangrijk instrument, vertelt Tiemensma aan de SCELP-deelnemers. ‘Jullie hebben een rol waarin jullie moeten duwen en trekken om zaken voor elkaar te krijgen. Jullie moeten mensen zien mee te krijgen vanuit jullie visie en vakgebied. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door passie en plezier uit te stralen. Wie die koppeling kan maken tussen de dingen die moeten gebreuren en de passie die mensen hebben, bereikt meer.’

Verraad

Tiemensma gaf de aanwezige supply chain professionals opdracht om onder meer hun eigen droom, drijfveren, doelen en energiebronnen in kaart te brengen. Een confronterende opdracht, zoals dat ook was toen Tiemensma dat voor het eerst deed. ‘Bij KPN werd alleen maar gestuurd op EBITDA. Ik had daar helemaal niets mee. Als je zelf niet gelooft in wat je doet, sijpelt het verraad uit al je poriën. En ik was niet de enige. Steeds meer medewerkers zoeken andere waarden in hun werk.’

Aan supply chain managers de taak om daarop in te spelen. Van bovenaf doelen opleggen werkt niet, zeker niet bij professionals. ‘Eigenlijk zou iedere professional zichzelf moeten zien als een een intrapreneur; een entrepreneur binnen de onderneming. In kleinere organisaties gebeurt dat vaak automatisch. In grotere bedrijven zijn we vaker opgedeeld in silo’s met meer gespecialiseerde taken. Maar vergeet niet dat ook bijvoorbeeld orderpickers mensen met elk hun eigen drijfveren zijn. Hoe gaaf is het te achterhalen hoe al die mensen volledig tot hun recht komen?’

Echte beweging

Een inspirerend verhaal vertellen begint dus bij de verteller zelf. Tiemensma: ‘Als je beweging wilt creëren, begin dan met jouw geloof, jouw droom, jouw persoonlijke verhaal, jouw frustraties, jouw afwijkende idee of jouw gekke initiatief. Je zult zien dat mensen daar graag bij willen aanhaken. Echte beweging begint altijd met iemand die iets opvallends doet: een voorstel dat zich nog moet bewijzen of iets wat nog niet eerder is geprobeerd. Dat hoeft niet groot te zijn. Alles begon ooit klein.’

Als de Scelp-deelnemers de vraag krijgen wat ze hebben onthouden van de twee eerdere presentaties van collega’s, blijkt wat Tiemensma bedoelt. De meeste deelnemers roemen het enthousiasme van de sprekers en het geloof in hun organisatie. ‘Vaak onthouden we bar weinig van de inhoud van een verhaal. Als we wat onthouden, is het iemands passie of geloof, zijn enthousiasme. En het is dit enthousiasme dat mensen in beweging zet, veel meer dan de inhoud van de boodschap.’