Storing bij AFS legt vliegverkeer Schiphol lam
De tankproblemen eind juli op luchthaven Schiphol waren te wijten aan een storing in het voedingssysteem van Aircraft Fuel Supply (AFS), het bedrijf dat kerosine levert aan luchtvaartmaatschappijen. Enkele honderden vluchten moesten daardoor geannuleerd of uitgesteld worden. Duizenden passagiers werden de dupe.
Volgens Schiphol veroorzaakte een storing in het voedingssysteem van AFS de problemen. Het systeem schakelde zich daarna uit veiligheidsoverwegingen uit. Als gevolg daarvan viel de druk uit het leidingensysteem weg en konden vliegtuigen geen kerosine meer tanken, bericht het FD. Pas nadat de brandstofleverancier nieuwe onderdelen had laten aanvoeren en plaatsen, kon het systeem weer opstarten. Dat duurde al met al ruim acht uur.
Sleutelrol AFS
Het voorval maakte direct ook de sleutelrol van AFS op Schiphol duidelijk. De brandstofleverancier wordt door de overheid bestempeld als ‘aanbieder van een essentiële dienst’. Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de luchtverkeersleiding en Schiphol zelf. Alle brandstoftoevoer naar vliegtuigen gaat via dit bedrijf. Een alternatief is er niet. Gaat het mis bij AFS, dan zijn de gevolgen voor de luchthaven en de vliegtuigmaatschappijen groot.
Kerosine via ondergrondse leidingen
Dagelijks wordt door de vliegtuigen op Schiphol zo’n 12 miljoen liter kerosine getankt. Het meeste daarvan bereikt de luchthaven via ondergrondse leidingen. AFS is overigens behalve voor het tanken van vliegtuigen ook verantwoordelijk voor het onderhoud van de infrastructuur voor de brandstoftoevoer. Schiphol heeft een onafhankelijk onderzoek naar de tankproblemen aangekondigd.