Stilte voor de storm in logistiek
De Nederlandse transport- en logistieksector profiteert van de licht toenemende vrachtvolumes. De explosieve groei in e-commerce maakt e-fulfilment richting consumenten een aantrekkelijke nieuwe markt voor de traditionele logistiek dienstverleners. De achtste editie van de 3PL-metrokaart van Supply Chain Magazine (te downloaden onder dit artikel) lijkt weinig veranderingen in het spelersveld weer te geven. Maar ondertussen komen start-ups uit binnen- en buitenland met innovaties in de logistiek.
Door Martijn Lofvers
Wegtransport en logistieke dienstverlening in Nederland groeien dit jaar elk met 2,5 procent in volume volgens ING Bank. Ook verwacht de bank dat het volume in de transport- en logistieksector in 2018 verder groeit met twee procent. De berekende prijzen aan de opdrachtgevers (de verladers) blijven nog achter bij deze groei, terwijl de kosten weer stijgen en buitenlandse wegtransporteurs (H. Essers uit België, Waberer’s uit Hongarije, Ekol Logistics uit Turkije en Bring uit Noorwegen) zich meer op de Nederlandse markt begeven. Daar komt de krapte op de logistieke arbeidsmarkt nog bij en dan vooral het tekort aan chauffeurs en transportplanners. Volgens de ING komt financiële vooruitgang daarom vooral voort uit meer ‘werk’ en efficiëntieverbetering.
Naast de lichte toenemende traditionele B2B-logistiek is de explosieve groei van e-commerce een kans voor logistiek dienstverleners. De analisten van Transport Intelligence verwachten dat de wereldwijde markt van e-commerce-logistiek tot 2020 jaarlijks met 15,6 procent zal groeien. Ook neemt grensoverschrijdende e-commerce-logistiek toe, met een groei in luchtvracht. In Nederland zijn een aantal logistiek dienstverleners die traditioneel in de business-to-business opereren nu ook actief in e-commerce-logistiek richting consumenten. Vooral XPO Logistics en Rhenus lopen hierin voorop en beconcurreren de kleine nichespelers in e-fulfilment, blijkt uit eerder onderzoek door adviesbureau LogiLex en Supply Chain Magazine begin dit jaar.
Innovatie in logistiek
Volgens een recent internationaal onderzoek door het Amerikaanse magazine Supply Chain Digest beschouwt 69 procent van de opdrachtgevers innovatie door logistiek dienstverleners als zeer belangrijk. De competenties in procesinnovatie vallen in de ogen van de opdrachtgevers tegen: volgens 26 procent ‘laag’ en volgens 48 procent ‘bescheiden’. Verschillende logistiek dienstverleners zijn al wel bezig met pilots op gebied van procesinnovatie. De toepassing van Augmented Reality bij het orderpicken in magazijnen, zoals toegepast door Arvato voor opdrachtgever Sennheiser, levert een productiviteitsverbetering van dertig procent op. En DHL past drones toe bij het bezorgen van pakketjes in de bergen en op de Duitse Waddeneilanden.
Archana Vidyasekar, analist bij Frost & Sullivan, merkte tijdens een recent supply chain-congres in Amsterdam op dat de meeste innovatie in de logistiek van nieuwe start-ups afkomstig is. Aan de hand van een visual door CB Insights liet ze zien dat veel diensten van FedEx inmiddels ook door een reeks aan start-ups, zoals Flexport en Freightos voor Freight Forwarding, worden aangeboden. ‘En deze start-ups zijn veel gebruikersvriendelijker dan FedEx.’
Logistieke start-ups en research
Uit onderzoek door de universiteit van Stuttgart van vorig jaar blijkt dat logistiek dienstverleners vooroplopen in het gebruik van supply chain-apps. Vijftig procent van de logistiek dienstverleners maakt gebruik van zakelijke apps, terwijl dat bij slechts vijf procent van de projectmatig opererende technologiebedrijven het geval is. Logistiek dienstverleners zijn dus vooral volgend op gebied van innovatie en nauwelijks zelf de partijen die een start-up voortbrengen. Hiermee krijgen de aanvullende services, naast het primaire transport en opslag, bij logistiek dienstverleners zware concurrentie van nieuwe start-ups in de logistiek, die apps leveren waarmee opdrachtgevers zelf gemakkelijk logistieke diensten kunnen regelen zonder deze uit te besteden.
Kleine verschuivingen
De verschillende specialisaties van de logistiek dienstverleners in Nederland zijn voor het achtste achtereenvolgende jaar weergegeven op de 3PL Subway Map NL van Supply Chain Magazine. De toekenning van een metrostation op een lijn voor een specifieke dienst is gebaseerd op het aantal klanten en de percentage van de totale omzet hierin. In vergelijking met de versie van vorig jaar zijn er slechts kleine verschuivingen en aanvullingen te zien. In de vorige editie waren de overnames door XPO Logistics en DSV opvallend.
Een van de metrolijnen op de metrokaart betreft Logistics Control Towers. Adviesbureau LogiLex en Supply Chain Media, uitgever van dit magazine, zijn momenteel bezig met een panEuropees onderzoek naar Control Towers, aangezien dit specifieke expertise is die sterk in opkomst is. Deze activiteit behoefte nadere uitleg aangezien bij menig verlader de opvatting heerst dat bij het uitbesteden van activiteiten aan een Control Tower bij een logistiek dienstverlener de controle uit handen zou worden gegeven. De publicatie van dit onderzoek vindt naar verwachting plaats in de Europese editie Supply Chain Movement, zusterblad van dit magazine, in september.