Stijgende populariteit van verticale oplossingen voor logistiek vastgoed

Door een beperkte beschikbaarheid van grond, stijgende grondprijzen en de behoefte aan efficiënte opslaglocaties is er een groeiende vraag naar verticale oplossingen voor logistiek vastgoed in Europa. Dat concludeert internationaal vastgoedadviseur CBRE in zijn nieuwste rapport ‘Up in the air: the case for vertical logistics solutions’.

In het rapport wordt aangetoond dat wanneer de grondkosten meer dan 50 procent van de totale bouwkosten uitmaken, verticaal bouwen een haalbare oplossing wordt. Logistieke operaties kunnen volgens het CBRE door in de hoogte te bouwen niet alleen besparen op de grondkosten, maar ook op hun arbeids- en transportkosten. Schaalvergroting in de sector en de groei van stadslogistiek worden genoemd als belangrijke factoren die de druk op de beschikbare grond verder doen toenemen.

De helft van de operationele kosten in een distributiecentrum worden doorgaans gemaakt bij het verzamelen van de orders. Volgens CBRE kunnen deze kosten drastisch verlaagd worden door geautomatiseerde systemen te implementeren. Ook de afhandeling kan in dat geval sneller en efficiënter verlopen, meent de vastgoedadviseur. CBRE voorspelt dan ook dat magazijnen in de toekomst steeds meer aan dit soort technologie aangepast zullen worden en vaker gebruikgemaakt zal worden van verticale oplossingen.

Hoogbouwmagazijnen en meerlaagse dc’s

De vastgoedadviseur stelt in het rapport vast dat er twee hoofdvormen van verticale bouwoplossingen in Europa populair zijn: hoogbouwmagazijnen en meerlaagse distributiecentra. Bij meerlaagse gebouwen kan er bovendien nog een onderverdeling in intern en extern gestructureerde verdiepingen worden gemaakt. Naast de beschikbaarheid van grond bepaalt de uniformiteit van de goederen in de logistieke operatie grotendeels de keuze voor een van deze types.

Machiel Wolters, Head of Industrial & Logistics Research EMEA van CBRE, zegt in Nederland met name een behoefte aan hoogbouwmagazijnen en interne verticale oplossingen te signaleren. Hij noemt als voorbeeld het nieuwe dc van Primark in Roosendaal, dat 20 meter hoog wordt en een zwevende tussenvloer krijgt. ‘In Nederland zullen echter weinig echte meerlaagse distributiecentra gebouwd gaan worden. Door de spreiding van het stedelijke en logistieke landschap in Nederland is de prijsdruk daarvoor niet hoog genoeg’, aldus Wolters.