Sterke focus van automotive op China

De automotive wereldwijd heeft het vizier gericht op China. Renault, Tesla, BMW: allemaal lanceerden ze de afgelopen tijd plannen voor de bouw van een fabriek in het Aziatische land.

Autoproducent Renault is er laat bij, maar beschikt sinds 1 februari ook over een eigen productievestiging in China. De vestiging maakt deel uit van een twee jaar geleden gestarte samenwerking met Dongfeng Motor; één van de allergrootste autofabrikanten van China. Met de nieuwe vestiging is een investering van 870 miljoen euro gemoeid. Er komen circa tweeduizend mensen te werken.

De productie van Renault in Wuhan, gelegen in Oost-Centraal China, start bescheiden. In eerste instantie rollen er 150.000 voertuigen van de band, maar dat kan snel worden opgevoerd tot het dubbele of het drievoudige, aldus Jacques Daniel, directeur van de joint-venture en voorheen directeur van Renault Nederland. ‘Een tweede lijn is gemakkelijk neer te zetten, en indien nodig is er voldoende ruimte voor een derde’, meldt hij persbureau Reuters.

Naast auto’s produceert de joint-venture overigens ook motoren. Met de fabriek, Dongfeng Renault Automotive Company (DRAC), mikt Renault vooral op het SUV-segment, dat goed is voor een derde van de Chinese automarkt. In 2015 groeide dit marktsegment met 53 procent. De fabriek start eerst met de productie van de compacte C-SUV Kadjar, waarop later dit jaar een grotere D-SUV-versie volgt en in 2017 de elektrische Fluence-sedan.

BMW

Ook BMW bouwt een nieuwe fabriek in China, meldt AutoWeek. Wie in het Aziatische land auto’s wil verkopen, moet zijn producten er ook samen met een lokaal bedrijf produceren. Om die reden zou BMW samen met het Chinese Brilliance een joint-venture gestart zijn, BMW Brilliance Automotive (BBA). Het samenwerkingsverband kondigde op 22 januari aan een nieuwe motorenfabriek te gaan bouwen in China.

In de nieuwe productiefaciliteit, die in Shenyang zal verrijzen, worden straks drie- en viercilinder TwinPower Turbo-motoren gebouwd. De fabriek zal verder accupakketten produceren voor toekomstige plug-inmodellen, aldus BBA. De joint-venture meldt verder meteen drie nieuwe modellen naar China te zullen brengen, waaronder in ieder geval de 2-Serie Active Tourer.

Tesla

Autofabrikant Tesla, al langer in China vertegenwoordigd, doet het daar goed. Zo goed zelfs dat CEO Elon Musk binnen een half jaar nog een nieuwe Tesla-fabriek in China wenst te openen, zo meldde hij aan Engadget. Hierover zijn momenteel gesprekken gaande. Ook wordt gezocht naar een lokale partner en een locatie. Het wachten is eerst echter op een akkoord van China voor het bouwen van een nieuwe vestiging.

China beschikt momenteel over zo’n vijftien verschillende verkooppunten en 340 oplaadstations. Alleen al in Hongkong zijn er 42 van deze zogenaamde Superchargers te vinden. Het is een van de belangrijkste redenen waarom het voor Musk interessant is een fabriek te bouwen in China. Op die manier kan er voldaan worden aan de grote vraag naar Tesla’s. Musk verwacht dat tegen de tweede helft van het jaar het Tesla Model X ook in China beschikbaar is.

Subsidies voor elektrisch rijden in China

Forse subsidies ten spijt werden in China zelf vorig jaar niet meer dan 330.000 elektrische auto’s verkocht, op een totaal van 23 miljoen nieuwe auto’s, meldt het Technisch Weekblad. Om de verkoop te stimuleren, bouwt het land de komende jaren twaalfduizend nieuwe laadstations. De Chinese overheid streeft naar vijf miljoen elektrische voertuigen op de weg in 2020. Doel is om zo de uitstoot van CO2 en de import van olie terug te dringen.