Steelweld verovert positie in autoproductie

Steelweld, producent van gerobotiseerde productielijnen, heeft met een marktaandeel van tien procent een vaste positie verworven in de Europese auto-industrie. Dat is volgens het FD van 29 juli 2013 opmerkelijk voor een relatief kleine speler zoals Steelweld, dochterbedrijf van VDL Groep in Eindhoven.

Sommige autofabrikanten ontwikkelen hun eigen productielijnen, andere hebben een latrelatie met een lijnenbouwer van vaderlandse bodem die veel groter zijn dan Steelweld, zoals het Duitse Thyssen of het Italiaanse Comau. Het ontwikkelen van nieuwe productielijnen voor automodellen omvat grote complexe projecten waarbij autofabrikant en lijnenbouwers nauw samenwerken.

Deze maand haalde Steelweld 200 miljoen euro aan orders binnen van Jaguar, Landrover, Volvo, Ford en zusterbedrijf Nedcar, terwijl de gemiddelde omzet in de jaren voor de financiele crisis 40 miljoen euro bedroeg. Dat halveerde in 2010, maar steeg in 2011 alweer naar 130 miljoen.

Het succes schrijft managing director Peter de Vos toe aan het probleemoplossende vermogen van Steelweld. ‘Wij doen wat we beloven. We richten ons eerst op het project en gaan daarna in gesprek over extra kosten.’ De onstuimige groei is eveneens te danken aan de langjarige samenwerking met partnerbedrijven in het buitenland. Die leveren delen van de engineering en de programmering, of maken subsystemen.