Steeds meer vraag naar multidisciplinaire professionals

Er is in de branche steeds meer vraag naar multidisciplinaire professionals op management- en directieniveau. Dat blijkt uit onderzoek van Michael Page, specialist in werving & selectie. Het bureau doet jaarlijks onderzoek naar de ontwikkelingen in supply chain en procurement. Het onderzoek van 2014 toont aan dat de markt behoorlijk in beweging is. Ook stellen nieuwe trends op het gebied van e-commerce steeds hogere eisen aan logistiek en inkoop en dwingen ze afdelingen nauwer samen te werken.

Waar de logistieke sector vroeger nog wel eens het imago van mensen in stofjassen had, constateert Michael Page dat banen in die branche tegenwoordig steeds gewilder worden onder jongeren. Dat komt volgens Mischa Voogt, managing director van Michael Page Nederland, doordat het imago van de branche aanzienlijk is verbeterd. Zowel het niveau van de medewerkers, als de hoogte van de salarissen is flink toegenomen.

‘Managers in deze sector maken steeds vaker deel uit van het managementteam en zelfs de directie van bedrijven. Niet onlogisch. We hebben in Nederland talent in deze sector: historisch gezien zijn we altijd een land van logistiek geweest. Denk aan onze havens en export’, aldus Voogt.

Ook vanuit de markt komt er steeds meer vraag naar hoger opgeleide medewerkers. ‘Bedrijven vragen bijvoorbeeld masterstudenten die over kaders heen kijken. Multidisciplinaire professionals. Analytici die ook verstand van marketing hebben. Daarom zien we relatief veel talenten vanuit de financiële en commerciële wereld overstappen naar supply chain management.’

De helft van de professionals werkzaam in supply chain en procurement is actief op zoek naar een nieuwe baan. Nog eens een derde kijkt niet actief rond, maar staat wel open voor een nieuwe baan. Professionals zijn ook een stuk bereidwilliger geworden om voor een nieuwe baan te reizen, te verhuizen of zelfs naar het buitenland te vertrekken.

E-commerce steeds belangrijker

De rol van e-commerce bij logistiek en inkoop wordt steeds groter, toont het onderzoek aan. Dat komt doordat consumenten steeds meer verwachten: vandaag besteld, zo snel mogelijk in huis. ‘Dat lijkt eenvoudig, maar is in de praktijk behoorlijk ingewikkeld’, zegt Voogt.

‘Bovendien zijn er steeds meer varianten waarmee je rekening moet houden. Het gaat niet alleen om het thuisbezorgen van producten, maar het moet voor klanten ook mogelijk zijn om pakketjes af te halen in een fysieke winkel. Dat vraagt om een goede koppeling tussen online en offline en een gedegen omnichannel-strategie. De processen rond logistiek en inkoop en de IT-koppelingen moeten goed op orde zijn’, aldus Voogt.

Kosten besparen

Een bijkomend voordeel van deze winst in efficiency is dat bedrijven veel geld kunnen besparen. Niet onbelangrijk: in het onderzoek naar de supply chain geeft 79 procent van de ondervraagden aan dat het laag houden van de voorraadkosten één van de grootste uitdagingen van het vak is. Dit heeft voor een deel weer te maken met het feit dat de supply chain op een hoger niveau is gekomen en dat financiën hier een grotere rol spelen.

‘De supply chain manager moet tegenwoordig kunnen aantonen dat hij bijdraagt aan kostenbesparing en optimalisering van de klantvriendelijkheid’, zegt Voogt. ‘Een soepel en snel proces is overigens een voorwaarde om klanten tevreden te houden, dus als je dit op orde hebt, dan sla je twee vliegen in één klap.’

Ketendenken noodzakelijk

Ketendenken, oftewel de hele keten van grondstof tot eindgebruiker overzien, wordt steeds noodzakelijker, zo blijkt uit het onderzoek van Michael Page. In de supply chain branche geeft 97 procent van de ondervraagden aan dat logistieke problemen aangepakt moeten worden als een integraal onderdeel van de totale waardeketen.

Ook in de procurement branche wint deze visie terrein: 67 procent van de ondervraagden stelt dat het samenwerken met klanten verder moet gaan dan het aan elkaar koppelen van informatiesystemen en dat alle bedrijfsprocessen geïntegreerd moeten worden in de waardeketen.

Voogt: ‘Het gaat hier dus om het optimaliseren van de hele keten. Dat betekent dat professionals in deze branches niet alleen met hun eigen organisatie en vakgebied bezig zijn, maar ook oog moeten hebben voor hetgeen er vóór en na de eigen processen gebeurt.’

Volgens Voogt worden inkopers steeds vaker mede beoordeeld op de impact die zij hebben op de héle keten. Voogt: ‘Het heeft geen zin te besparen op de inkoop van grondstoffen als dat betekent dat je later in het proces extra (logistieke) kosten moet maken. Het gaat dus niet meer enkel om de directe inkoopkosten, bijvoorbeeld voor materiaal, maar ook om de indirecte kosten voor logistiek.’

Groeimarkt

Volgens het onderzoek is de supply chain branche enorm gegroeid de afgelopen jaren. Voogt: ‘Het is een volwassen en urgent vakgebied geworden. Binnen Michael Page is deze sector in de afgelopen vier jaar vier keer zo groot geworden. We voorzien in de toekomst verdere groei: in de grootte van de markt, ons marktaandeel en in het niveau van de professionals.’