Start-ups van optimistisch naar realistisch

start-ups

Dezelfde supply chain start-ups die een half jaar geleden nog (te) optimistisch waren over hun commerciële kansen, hebben dit positieve beeld wat bijgesteld. Dat blijkt uit de tweede SCM Start-up Health Check die Supply Chain Media heeft uitgevoerd. In totaal hebben 42 Europese start-ups voor de supply chain dertien vragen beantwoord over de grootte van hun bedrijf, de zichtbaarheid in de media tot en met de internationale expansie.

Uit zowel de eerste als deze Start-up Health Check en het daarbij horende onderzoek komt naar voren dat ruim 90 procent van de start-ups overtuigd is van het unieke karakter van hun oplossing. Ondanks het overwegend optimisme zijn de ondervraagde start-ups op de rest van de fronten lang niet even positief. In de resultaten is duidelijk te zien dat start-ups last hebben van de concurrentie in de markt. Zo is maar 30 procent van de start-ups écht positief over het aantal potentiële klanten dat een commercieel contract tekent. ‘Dit is niet verrassend als je kijkt naar de toenemende concurrentie van start-ups in Europa’, stelt Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher bij Supply Chain Media. ‘In onze Maturity Matrix van begin dit jaar zie je dat sommige van de tien categorieën behoorlijk vollopen met concurrenten.’

Grotere start-ups en scale-ups hebben het makkelijker

Elke start-up moet terrein zien te winnen binnen de markt om te kunnen overleven, en dat is uiteraard niet anders voor degenen die zich richten op de supply chain. De overlevingskans van een start-up hangt daarbij voor een groot deel af van de zichtbaarheid in de media en het aantal potentiële klanten. Ruim 70 procent van de start-ups en scale-ups met meer dan tien medewerkers geeft aan een goede zichtbaarheid te hebben in de media. De jongere en kleinere bedrijven hebben wat meer moeite; daar is 60 procent positief over hun zichtbaarheid. Maar bedrijven met meer dan tien medewerkers zijn niet alleen positiever over de zichtbaarheid. Ook over het aantal commerciële leads (95 procent), potentiële klanten die bereid zijn een pilot te doen (83 procent) en het aantal klanten dat bereid is om hun huidige gebruik uit te breiden (76 procent) zijn deze start-ups en scale-ups meer dan positief.

Kleine start-ups vechten verder

Hoewel beginnende bedrijven niet kunnen opboksen tegen de grotere start-ups en scale-ups, is 66 procent toch tevreden over het aantal commerciële leads. Iets meer dan de helft geeft daarbij aan dat potentiële klanten bereid zijn een pilot te doen. Wat opvalt aan de uitkomsten van de Start-up Health Check is dat er bij de respondenten veel commerciële leads in de pijplijn zitten. ‘Potentiële klanten zijn bereid een pilot te doen met de start-up’, constateert Marysa Vos, Trendwatcher bij Supply Chain Media. ‘Maar vervolgens gaat het minder snel om met dezelfde potentiële klanten een commercieel contract te tekenen.’ Volgens 67 procent vraagt de snelheid om deals te sluiten nog om verbetering. Daarbij komt dat 55 procent van de beginnende bedrijven vindt dat het aantal klanten dat bereid is hun huidige gebruik uit te breiden, tegenvalt.

Start-up Contest op 7 mei

De SCM Start-up Health Check is in het leven geroepen naar aanleiding van de eerste European Supply Chain Start-up Contest in 2018. Met de health check houdt Supply Chain Media de vinger aan de pols van de deelnemende start-ups en scale-ups aan de contest. In oktober opent de inschrijving voor de derde European Supply Chain Start-up Contest. Op 7 mei 2020 zullen vijf finalisten in de categorie start-up hun innovatieve oplossing pitchen tijdens het inNOWvate Supply Chain Event in Amersfoort. Verder dingen vijf scale-ups mee naar de publieksprijs en zullen overige start-ups zich presenteren.

 

start-ups