Supply Chain Magazine februari 2019 | Start-ups & Innovatie

Inhoudsopgave Supply Chain Magazine 1

Verschijningsdatum: 15 februari 2019

16 | Profile Gemma de Koning

Voor Gemma de Koning, VP Operations & Logistics EMEA bij Stryker, een toonaangevend bedrijf in medische technologie, betekent supply chain-optimalisatie per definitie nauwe samenwerking met ziekenhuizen. Want het draait uiteindelijk immers om de resultaten. ‘De échte winst in kwaliteit van zorg kunnen we behalen door samenwerking in de supply chain.’

24 | Eerste klanten start-ups

Start-ups verrassen de wereld van supply chain management met innovatieve en soms ook verbazingwekkende ideeën. De grote uitdaging is die ideeën aan de man te brengen en een eerste klant te vinden. Hoe brengen succesvolle start-ups die matches tot stand? Belangrijk daarbij: kennis van supply chains en – bovenal – denken vanuit het perspectief van de klant.

32 | Tweede Maturity Matrix

De markt van supply chain start-ups in Europa ontwikkelt zich in snel tempo. Supply Chain Media publiceert daarom voor het tweede opeenvolgende jaar een Maturity Matrix met daarin de belangrijkste start-ups. Uit een enquête blijkt dat ze positief zijn gestemd over hun kansen, maar dat deals sluiten, investeerders aantrekken en internationale expansie lastig is.

40 | Supply chain ceylonthee digitaliseert

De befaamde ceylonthee is het grootste exportproduct van Sri Lanka. Bedrijven beheerden de supply chain tot voor kort volledig manueel. Dat werd een probleem toen steeds meer klanten eisen gingen stellen aan tracking & tracing. De sector pakte de handschoen op en inmiddels is een groot deel van de supply chain gedigitaliseerd en zijn veel handjes in de keten verdwenen.

Verder in dit nummer:

8 | NIEUWS

  • inNOWvate: Internationale toppers over digitaliseren
  • Webwinkel Vakdagen: Consumenten sturen met data
  • Artificial intelligence wint terrein in warehouse

15 | Snapshots

Leden van de SCM Professionals Club van Supply Chain Media brachten 6 december een bezoek aan Koninklijke Vezet in Warmenhuizen, met een workshop over forecasting met behulp van externe data: ‘Je kunt niet voorspellen als je nog aan het gissen bent.’ De bezoekers stonden versteld van de grote hoeveelheden groente en fruit die het bedrijf verwerkt.

22 | Innovatie door samenwerking

Gevestigde-ordebedrijven en start-ups hebben elkaar nodig om succesvol te blijven of te worden, innovaties te laten slagen en om te overleven op de lange termijn. Om elkaar te versterken, luidt het advies van Thijs Gitmans, MIF II fund manager bij NBI Investors: ‘Ga aan de slag. Ga samenwerken, leer elkaar kennen, maak fouten, en verbeter snel!’

36 | Scenario’s stadsdistributie

Om de economische vitaliteit en leefbaarheid van een stad te kunnen waarborgen, is een goede stadslogistiek vereist. Scenarioplanning helpt om toekomstbeelden te schetsen. Supply Chain Media heeft voor LuckaBox, actief in de last mile delivery, een scenarioplan rond stadsdistributie opgesteld om inzicht te geven hoe zij de verschillende toekomstbeelden kunnen inkleuren.

49 | Career Moves

Nadat Minkels, producent en leverancier van kwalitatief hoogwaardige oplossingen voor datacenterinfrastructuur, als merk is gekocht door Legrand, mag Derk Jan Buter, hiervoor Operations Manager bij Minkels, zich sinds kort COO bij Minkels/Legrand Netherlands noemen. Buter gaat in deze functie Minkels in Veghel operationeel samenvoegen met Legrand in Boxtel.

Overig

  • 5 | Index van personen & organisaties
  • 8 | News & backNEWS & BACKGROUND
  • 23 | Column Edward Heijnen
  • 31 | Facts & Figures
  • 39 | Media
  • 45 | Tools and Technology
  • 50 | Next & adverteerdersindex

Meer lezen? Neem dan een (proef) abonnement op Supply Chain Magazine!

Gemma de Koning