Start-up Quicargo haalt 9 ton op voor internationale lancering

transportplatformen

De Nederlandse start-up Quicargo, een online platform dat (gedeeltelijk) lege vrachtwagens koppelt aan bedrijven die transport nodig hebben, heeft 900.000 euro opgehaald voor een internationale lancering. Het aangetrokken kapitaal, afkomstig van Nederlandse en Duitse logistiek experts en private investeerders, wordt ingezet om Quicargo ook te lanceren in buurlanden België (in de regio Antwerpen-Gent) en Duitsland (het Ruhrgebied).

Quicargo, een van de deelnemers aan de door Supply Chain Media georganiseerde Supply Chain Start-up Contest, pakte tot op heden alleen de inefficiëntie in het wegvervoer binnen Nederland aan, door het samenbrengen van transportbedrijven en ondernemingen die direct en betrouwbaar transport nodig hebben. Aangezien volgens de start-up 50 procent van de 6 miljoen vrachtwagens in Europa (deels) leeg rondrijdt, helpt het verbinden van vraag en aanbod om de winstgevendheid van transportbedrijven te verhogen, de congestie op de wegen te verlagen en de CO2-uitstoot te verminderen.

Na een succesvolle introductie op de Nederlandse markt in 2017, heeft de onderneming zich nu van 9 ton extra kapitaal verzekerd om haar platform ook in België en Duitsland te lanceren. ‘Om te beginnen zullen we kantoren opzetten in de regio Antwerpen en in het Ruhrgebied, gezien hun sleutelposities als logistieke hubs en omdat we hier organisch meegroeien met onze huidige klanten’, meldt oprichter en CEO Avishai Trabelsi (foto). ‘We helpen al goederen te transporteren naar deze gebieden en de interconnectiviteit met de Nederlandse transport-hubs Amsterdam, Rotterdam en Venlo is voortreffelijk; we zien dit eigenlijk als één groot logistiek ecosysteem.’

Geen ‘Uber voor vrachtwagens’

Na een testfase, die eindigde in augustus vorig jaar, heeft Quicargo zijn businessmodel enigszins gewijzigd. ‘De grootste les die we geleerd hebben, is dat we geen ‘Uber voor vrachtwagens’ zijn. Verre van, zelfs’, aldus Trabelsi. ‘Logistieke bedrijven – en in het bijzonder de planners binnen de transportbedrijven – zijn overladen met werk en verschillende transportbeheersoftware, en daarom zijn ze er niet zo happig op hun huidige workflow te veranderen door het gebruiken van nieuwe interfaces, apps of externe software. Wij bouwen onze technologie in bestaande systemen en workflows in, en het resultaat is dat we binnen 24 uur verbinding kunnen hebben met nieuwe transportleveranciers.’

Dynamisch prijsalgoritme

Volgens Trabelsi hanteert  Quicargo een dynamisch prijsalgoritme, hetgeen binnen 60 seconden een eerlijke match op maat levert. Ook wijst hij erop dat het platform door het toevoegen van betalings- en verzekeringsopties de administratieve rompslomp voor klanten vermindert. ‘Ik ben trots dat we na zeven maanden al zien dat onze klanten de gegenereerde gegevens gebruiken om hun prestaties te verbeteren. Tegelijkertijd verminderen we allemaal onze CO2-voetafdruk en de congestie op de wegen’, aldus Trabelsi. De start-up verbindt momenteel duizend ondernemingen met circa vijfduizend vrachtwagens van tweehonderd transporteurs.